onsdag 19 augusti 2009

Långa avbrott när Telia snålar på servicen


Karl-Gunnar i Fårbo har under sommaren saknat fast telefonförbindelse, berättar P4 Kalmar. Han ringde med mobiltelefonen och felanmälde till Telia. Då fick han först beskedet att det skulle ta tre till fem dagar. Men det krävdes många telefonsamtal och det tog 31 dagar innan han kunde använda sin fasta telefon.

Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, förklarar det hela med att även Telias tekniker måste få ha semester under sommarmånaderna. Det må vara sant. Men jag är övertygad om att Telias beredskap varit högre om de låtit bli att snåla på serviceavdelningen.

Telia har pressat priserna så att inte ens Telias gamla servicebolag Relacom längre får uppdragen. I stället är det lågprisbolag som tar över allt mer av reparationerna medan Relacom gör sig av med personal. Det glömde Hans G Larsson att berätta i intervjun.

- - - - -
För övrigt har jag själv en pinne på mobilen. Förra året när min fasta telefonledning gick sönder så var det ett elände att kunna felanmäla. Med akrobatiska konster lyckades jag hitta en ställning där det blev en extra pinne på mottagningen. Andra bloggar om: , , , , ,

7 kommentarer:

Hans G Larsson sa...

Hej Tomas!

Det du hört i SR Kalmar är en klippt intervju och du kan omöjligt bedöma vad jag sagt eller inte sagt utöver det som journalisten låter dig höra!

Intervjun gjordes redan i måndags och om jag minns rätt så ställdes inga frågor om prispress och om Relacoms situation.

Det är korrekt som du skriver att Relacom tappar en hel del av sina gamla uppdrag.

Det är Skanova, som äger och driver kopparnätet, som gör dessa
upphandlingar.

Det jag berättade, och som inte heller kom med, är att den här sommaren är speciell eftersom det har varit samma usla väder i hela landet och detta under en väldigt lång period...

M v h

Hans G Larsson
Informationsansvarig
Telia

Tomas Jonsson sa...

Hans G Larsson: Tänk om ni vore lika snabba med reparationerna som med dementierna! Då skulle ni ha nöjda kunder!

Hans G Larsson sa...

Hej igen!

Det är ingen dementi. Det är ett klarläggande om intervjusituationen. Det är naturligtvis en väldigt tråkig situation som vi har just nu med cirka dubbelt så många fel mot ett normalläge (en kö på cirka 6 000 fel mot normalt 3 000).

Vi har redan inlett möten med Skanova (som vi är kund till) för att diskutera hur vi ska undvika ett sådant här läge i framtiden.

Teknikerna går på knäna och bl.a. Relacom har dragit in semestrar och deras tekniker arbetar övertid både på vardagar och på helger. Sedan är det ju så att även tekniker vill ha sin semester under perioden juni-augusti. När det sedan kommer in fler fel än vad som hinner lagas och då tekniker är en ändlig resurs så blir det dessvärre så här. Relacom med flera måste också hushålla med resurserna så att de räcker till hösten och vintern som också kan bli tuffa vädermässigt.

Prispressen som du hänvisar till är ju inget vi driver för nöjes skull. Ytterst är det ju så att alla kunder vill ha (minst) tre saker; låga priser, konkurrens/valmöjlighet och hög service. Här anses vi fortfarande ha en för hög kostnadsnivå gentemot våra konkurrenter och inga kunder är beredda att betala mer än nödvändigt.

M v h

Hans G Larsson

Tomas Jonsson sa...

Hans G Larsson: Jag beklagar verkligen avregleringen som lett till ett konkurrensläge där ni tvingats spara in på underhåll och långsiktig service och fokusera på reparationer.

Ni har dock valt att agera på den här marknaden och då har ni ett ansvar. 31 dagar är fullständigt oacceptabelt för att få telefonen reparerad. Och vore jag i ditt läge så skulle jag sänka tuppkammen en aning och agera lite mer ödmjukt!

Om det är till nån tröst så kan jag berätta att jag har både mobil, fast telefoni, bredband och bredbandsteve via Telia. Jag har haft andra leverantörer tidigare men upplever att ni tar kunderna på större allvar än vad era konkurrenter gör. Men från bekanta inom Relacom så förstår jag att alla era kunder inte har anledning att vara lika nöjda. Att "teknikerna går på knäna" beror på att det är så få tekniker kvar efter uppsägningar i besparingssyfte att det inte finns någon beredskap för "dåligt väder". Det vet både du och jag!

Anonym sa...

Såg av en tillfällighet att Telia menar att även 2010 varit speciellt vad gäller vädret och orsakat ovanliga tekniska svårigheter nu med. Hoppas vädret blir speciellt ospeciellt nästa år!

Tomas Jonsson sa...

Anony: Ja visst är det märkligt att vädret alltid är speciellt när företag som exempelvis Telia inte klarar att leverera.

Anonym sa...

Om fyra,fem år så börjar många kabelrepisar (dom som inte blivit uppsagda av Relacom) gå i pension. Vid 65år EBR blev dom rånade på. Tack för det SEKO bra jobbat. Så nu börjar Skanova bli skitnödiga om vilka som ska underhålla kopparnätet i framtiden. Då kanske statusen höjs på teleteknikerna för det blir brist på dom.