lördag 5 december 2009

Fler innebandybilder


Idag bevakade jag F14 när de tog emot Slätafly i Krungårdshallen. Juniorlagen är svårare att fotografera eftersom det inte är så tätt spel. Dels tar de mindre plats på planen, dessutom går de inte på kropp så mycket. Undantaget är faktiskt F14 som jag fotat tidigare och som inte är rädda för att gå in i situationer och stoppa motståndarna. Det blir bra bilder.


Det här var andra matchen med min nya 85:a. Kändes bättre idag och som någon skrev; jag tvingas göra "beskärningarna" redan i sökaren när jag ska ta bilderna. Fasta objektiv är nog en hård men nyttig skola.

ISO1600 på alla bilderna. Jag körde med lite längre tid idag, 1/500 s, för att få lite större skärpedjup. Bländaren blev 2,0–2,5.

4 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Bra bilder! Du kan det där med innebandy. Nu är det dags att prova någon ny sport att plåta, vad sägs om ishockey, fotboll, handboll, vollyboll eller varför inte de fartfyllda sportgrenarna schack och bridge?
De två senare har jag plåtat och det är inte lätt att få till det med dom.
Sedan kan du prova på att plåta golf. Men då bör man vara ordentligt utrustad med säkerhetsutrustning, inte minst kan störda golfspelare utgöra en stor risk för plåtisar.

tomasrj sa...

Lasse: Ishockey står jag över, tror inte jag har objektiv för det. Är lite sugen att prova handboll eller liknande. Det har jag ju objektiv för nu.

Fotboll hade jag tänkt testa till våren. Hoppas att bländare 5,6 räcker där så jag kan använda mitt långtele.

Schack låter som en sport där man jobbar med skärpedjupet på pjäserna när det ska fotograferas. Bridge måste man ju få med askarna och korten och kanske ögonkontakten mellan spelarna – känns vidvinkligt.

Stefan sa...

Tjena Tomas! Tack för din kommentar, kul att du gillar bilderna. Inser att svaret kanske kommer lite sent men iallafall. Det är ett Sigma 70-200 f/2.8 jag använder till mina sportbilder! Funkar kanon och 2.8 är tillräckligt stor bländare för de flesta situationer. Undantaget skulle vara inomhussporter som innebandy där jag har fått använda 50mm 1.8 vid vissa tillfällen.

85:an som du skaffat är nog ett riktigt bra alternativ till just innebandy! Fina bilder!

tomasrj sa...

Stefan: Tack för svar. Jag är helnöjd med min 85:a.