måndag 21 december 2009

Så här bakar du Halvmånar

Nu blir det lite julbak här på bloggen. Det här är som plättbakelser, fast mjuka. Ska vara ett gammalt östgötskt recept – något modifierat. Hallonsylten är här utbytt mot aprikosmarmelad.


Ingredienser: 175 g smör, 2 ägg, 1 1/2 dl socker, 1 3/4 dl vetemjöl. Smällt smöret och låt det kallna. Rör det sedan vitt och tillsätt äggen, socker och sist mjölet. Lägg klickar i varm smord plättlägg och grädda i ugn vid 250° ca 5 minuter. Låt svalna på galler.


Dela kakorna på mitten, till halvmånar. Bred ett tunt lager fyllning på den mjuka sidan. Lägg ihop dem två och två. Garnera med lösning av florsocker och vatten. Strö över exempelvis strössel eller apelsinskal. Låt dem stelna en stund. Det blir knappt 30 kakor och det går utmärkt att frysa dem.

4 kommentarer:

Jonny sa...

Tack! Ska testa. Låter som något Hilja kan tänkas tycka om också.

Elisabet. sa...

Fantastiskt så fina bilder du har börjat ta .., eller det är väl objektivets förtjänst också, kan jag tro?

Du hade lätt kunna bli nån slags journalist!

God Jul till dig också, Tomas!

tomasrj sa...

Tack för kommentarer. Jo, Jonny, det här är en favorit som jag mindes från när jag var liten som jag övertygat min mor att åter baka.

Elisabet: Journalist och fotograf var ungdomsdrömmen innan verkligheten tog vid. En hel del hänger på utrustningen även om det också krävs idéer för hur man vill ha bilderna och kunskap om hur utrustningen ska hanteras.

Till de första bilderna som är tagna mer ovanifrån använde jag 50/1,8 för att komma åt. Mot slutet när jag kunde stå mer från sidan använde jag 85/1,8.

Anonym sa...

Goda! Bakade med systerdottern och de blev jättebra. Fast hon ville ha dem snorgröna med röd glasyr. Funkade det också...