fredag 25 februari 2011

Dags att plantera om krukväxterna

Efter en vinter i fönstret över ett hett element, och tidvis bortglömda, så såg mina Mårbackapelargoner inte särskilt roliga ut. Den här ovanför fick jag till och med dödförklara. Bortsett från ett par gröna centimeter mitt på en stjälk så var den brun och snustorr.

De andra pelargonerna såg ut som den till vänster. Lååånga fula stjälkar. Så jag beskar dem hårt, de fick lite ny jord och jag har lite gödning i vattenkannan. Och voila! Kolla den till höger, som jag beskar häromveckan. Den har exploderat i den skarpa vårsolen.

Redo för sommaren. Delar av materialet som jag beskar bort återanvände jag genom att trycka ner i krukorna. Med ny jord och gödning i vattnet så har det rotat sig och blivit så här fint. Gäller nu bara att komma ihåg att vattna regelbundet så det inte blir torrt för långa stunder. Och skulle någon dra iväg på längden så måste jag sitta redo med saxen att klippa direkt!

2 kommentarer:

Samuel Sandberg sa...

Jo, det gäller att komma ihåg att vattna, dessutom extra mycket nu när man har varma element.

Björn Nilsson sa...

Mina pelargoner gick tyvärr till --- inte till himlen, men de hamnar i en kompost och kan så att säga genomgå en själavandring och återuppstå till nytt liv i någon ny grön medvarelse.

Det kanske var det där med vatten och varma element som jag missade ...?