tisdag 24 juli 2012

Småländska avspeglingar – Figeholm

Den gångna helgen tillbringade jag ett par timmar varje kväll i Figeholm. Jag är fortfarande aktiv i museiföreningen som driver Figeholms sjöfartsmuseum. Under veckorna har vi ferieungdomar som tar emot besökare, men helgerna brukar vi dela upp mellan oss i styrelsen. En helg var. 32 besökare i lördags och 28 i söndags tog jag emot mellan kl 18 och 20. De flesta båtgäster från gästhamnen – hälften svenskar och hälften tyskar och så några danskar, holländare och finnar. Många är väldigt intresserade och ställer mycket frågor, så jag fick praktisera min gamla skolengelska och guida runt lite.

Sjöfartsmuseet är inrymt i ett gammalt hamnmagasin från mitten av 1800-talet.

Gästhamnen är väldigt populär för sitt lugna och natursköna läge.

Museet visar skärgårdslivet, allmogebåtar, Figeholms hamn och alla segelskutor som seglade på Figeholm.

Inga kommentarer: