måndag 30 juli 2012

Småländska avspeglingar – senaste veckan i bilder

Det är dags att lägga ännu en sommarvecka till handlingarna. Det snurrar på fort och som ni kan se på bilderna så har min vecka bjudit på både högt och lågt, intensivt och fridfullt – i vanlig ordning. De senaste fyra veckorna har jag gjort nästan dagliga utflykter till hembygdsdagar, auktioner, utställningar, festivaler och smultronställen och samlat på mig massor med bilder. Alltid lika spännande att se vilka av dem jag värderar om en månad, alltså vilka som är bra bilder. Bloggen är mer ett dagsaktuellt flöde där jag redovisar vad jag och mina kameror pysslar med.

Sjöräddningen har uppvisning i hamnen i Oskarshamn.

Birger "Burre" Hellman är beredd att ta emot förtöjningslinan ombord på Nalle. Burre ägde OP-kuvert under många år. Trots att internet skulle skapa ett papperslöst samhälle så har kuvertindustrin utvecklats inom framför allt reklambranchen. I stället för att samla sina rikedomar på hög så har Burre donerat stora summor för att möjliggöra ett båtmuseum i Oskarshamn dit han också skänkt flera vackra allmogebåtar. Han har också lagt ner mycket arbete och pengar i restaureringen av den ångdrivna bogserbåten Nalle som hittade tillbaka hem till Oskarshamn som museifartyg för tio år sen. Sjöräddningens fartyg i Simpevarp bär namnet "Burre" eftersom Burre Hellman donerade en stor summa till byggnationen av räddningbåten.

Yellow End spelade på Hamnfestivalen. Häromåret plåtade jag när de deltog i Rockkarusellen.

Oskarshamns AIK i vitt besegrades hemma med 1–4 av Lindsdal.

Södra arrangerade skogsdag på Strömsrums gård. Som vanligt bjöds det både regn och sol.

Smålands husarer har uppvisning på Strömsrum.

Den här katten träffar jag ibland, vilket min katt naturligtvis märker. De kan varandras dofter.

Ett får som stod och mumsade gräs vid Alunbruket söder om Degerhamn. Alltså grannlandskapet Öland.


General Knas på Hamnfestivalen i Oskarshamn.

Jag har kört 400 mil under juli med dagliga utflykter. Min gamla hembygd Figeholm och dess omgivning har jag naturligtvis besökt ett flertal tillfällen. Det är en sommarort som somnar in helt på vintern.


Hamnfestivalen i Oskarshamn. Jag skulle se Lånad Tid och det här var bandet som spelade precis före.

Tivoli på Hamnfestivalen. Hur många tivolin har jag sett denna sommar?

Inga kommentarer: