söndag 12 augusti 2012

Bilder från Kalmar kanalsimning – motionsloppet

Jag tog lite bilder när Kalmar Simsällskap genomförde Kanalsimningen under stadsfesten. Det är egentligen två lopp – ett långt och ett lite kortare. Jag valde det kortare loppet som är ett motionslopp. 900 meter från Stagneliusskolan, via Systraströmmen förbi fängelset och ner till slottet. 18 kvinnor och 49 män stod på startlinjen, eller snarare i vattnet varifrån starten gick. Det var ett namnkunnigt startfält med Emma Igelström och Lars Frölander. Men också lokala förmågor som långdistanslöperskan Siv Persson, ledarskribenten Ulf Wickbom, kalmarsimmerskan Emma Seijsing och Vissefjärdas Daniel Grozdanovski i startfältet. OS-simmaren Lars Frölander vann med en minuts marginal.

Lite glass i värmen utanför Stagnelisusskolan innan loppet. I bakgrunden syns några förbereda med våtdräkt.

Flera följebåtar såg till att kanalen var fri.

Starten har just gått. De sjuttio simmarna är på väg, de flesta i våtdräkt.

Det här är OS-simmaren Lars Frölander som vann med dryga minuten. Han förbättrade dessutom sin tid från förra året med en minut. Förra året använde han inte våtdräkt.

Det var första gången jag plåtade simning och det syns ju inte mycket av simmarna. Tre gånger lyfte Frölander huvudet och andades när jag hade honom inom fotoavstånd med mitt 70-200. En av gångerna vände han huvudet mot mig, de andra två gångerna fick jag bara se nacken. Växlar de, eller vänder simmarna alltid huvudet åt samma håll när de tar luft? Mellan andetagen såg det ut som på bilden här under.

Den ena av dessa är Emma Igelström – det blev många såna här bilder...

Många människor var samlade utanför brandstationen.

Längs Systraströmmen bort mot fängelset var det ännu mer folk.

2 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Simning är marigt att plåta, fast vattenpolo är ännu värre.

Hur gick det för Uffe W? Tog han sig i mål eller gick han på grund?

Jasså, man kan simma i våtdräkt? Ska det kallas simmning? Då kan man ju i princip flyta fram...

tomasrj sa...

Jag har inte kollat några resultatlistor men Uffe trivdes säkert i det blå.

Våtdräkt är nog bra när vattnet är svalt. Även om det kanske ger flytförmåga så måste man ju vifta med armarna för att komma framåt och det är säkert segare med en våtdräkt som spjärnar emot.