torsdag 31 mars 2011

Nu längtar jag efter fotboll!

Efter en vinters sportfotograferande i varma, trygga sporthallar, med konstant lysrörsljus, så längtar jag nu ut till gärdesgårdsseriens alla fotbollsplaner runt om i min närmaste omgivning för att fotografera fotboll. Inom en tremilsradie finns tio herrlag i division 4, 5 och 6, ett damlag samt alla ungdomslag – utbudet går inte att klaga på. Hör gärna av er med tips kring era träningsmatcher. Tills vidare lite bilder från förra säsongen.

Nickebos hemmaplan finns mitt ute i ingenstans. Kaffe och korv till vänster, entrébiljetter till höger.

Gamla analoga tavlor och matchur, exempelvis i Läckeby.

Bollkallar som kan krypa under stängslet när höjdarna hamnar utanför. Bilden från Mönsterås.

Skumma kvällsmatcher i början och slutet av säsongen. Inga strålkastare och skymning...
Det är alltid god stämning bland publiken – hopp och förtvivlan – spelare med ibland mer vilja än talang som springer fram och tillbaka i dimma, regn, hårda vindar och solsken, bland mygg och knott på gräsplaner som ibland är ojämna som havreåkrar. Ideellt arbetande människor som ser till att det finns kaffe och korv, att gräset är klippt och matchkläderna tvättade. Det är en folkrörelse och kulturyttring i högsta grad när människorna samlas kring läderkulan.

2 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Havreåkrar är släta som salsgolv! Försök skörda en ojämn åker får du se.

tomasrj sa...

Nu vet jag inte hur dina salsgolv ser ut, men du har rätt i att havreåkrar är vältade och släta och fina. Jag föreslår en potatisåker i stället ;)