tisdag 25 april 2017

Mitt liv som flyttkarl

Möblerna är tunga och de har skickat den klenaste
oktobervärmen får honom att tänka klart
körkortet finns ännu ej i hans hand.
Våningen tillhör en person med kulor i plånboken.
Salong efter salong töms och snart
är uppkörningsdagen här.
D-dagen närmar sig också då
han ska flytta hemifrån.
Konflikterna får honom att längta.

Hittade dessa rader i ett anteckningsblock från hösten 1995. Hösten 1987 skulle jag flytta till Södertälje och börja arbeta på Scania. Jag var en obstinat artonårig pojke. Nån vecka innan flytten körde jag upp och fixade körkortet. En dag ringde Arbetsförmedlingen och frågade om jag kunde jobba som flyttkarl en dag och tömma en våning. Sen den dagen avskyr jag verkligen att bära saker...

Bilden tog jag i helgen med min polaroid SX-70. Idag är det precis 45 år sedan den kameramodellen lanserades.

Inga kommentarer: