torsdag 18 augusti 2005

Allt fler elever utan betyg (dyster repris)

Dagens Nyheter berättar om den preliminära statistiken från Skolverket, som visar att var tionde elev som slutar nionde klass saknar ett eller flera betyg i svenska/engelska/matematik.

Det är lite ironiskt att Dagens Nyheters redaktion har problem med svenskan, eller för att vitsa till det Svenskan (alltså SvD), kolla in pinsamt stavfel nedan.



Skolverkets siffror kommer inte som någon överraskning. Eftersom jag både är lärare och skolpolitiker så har jag också skrivit om detta många gånger tidigare.

För den som är ute på skolorna är det lätt att se det största problemet - och det handlar inte om att lärare inte får beslagta mobiler eller ta i eleverna.

Det största problemet med skolan är att den inte får tillräckligt med resurser. Det behövs fler lärare. Det går inte att jämföra lärartätheten idag med lärartätheten för exempelvis tjugo år sedan av flera skäl; exempelvis kräver det undersökande arbetssättet i skolan mer resurser.

Exempelvis i min egen kommun Mönsterås har lärartätheten ökat under flera år, samtidigt som andelen elever som inte når målen blir fler. Alltså måste lärartätheten öka ännu mer. Dock har man här i kommunen det sista året i stället minskat lärartätheten, vilket sannolikt leder till att fler elever hamnar utanför gymnasieskolan.

Sedan ett halvår arbetar jag som mattelärare på en kriminalvårdsanstalt. Det jag först förvånades över är att de flesta av mina nuvarande elever är precis samma killar som strulade i grundskolan. Då löstes det enklast genom att de blev utkastade i korridoren. Nu vet jag vart de tog vägen sen.

Så tro mig när jag skriver att allt fler elever utanför gymnasieskolan kommer att leda till att fler hamnar snett i samhället. Det är mycket billigare att satsa pengarna på barnen när de är små, än att använda pengarna till att bygga superfängelser tio-tjugo år senare!

1 kommentar:

Anonym sa...

hehehe, Grunskolan hehehehe Grundskolan ska dé vá