tisdag 30 augusti 2005

Ersättare för de gamla rälsbussarna


Runt om i Sverige finns många mil med oelektifierade järnvägar. Bland annat här i Kalmar län där Kustpilen rullat sedan 1996 på Stångådalsbanan (Kalmar-Linköping) och Tjustbanan (Västervik-Linköping). Men det har inte funnits tillräckligt med tåg och därför har de gamla rälsbussarna från 1970-talet fått fortsätta att trafikera vissa turer, trots att de är väldigt omoderna.

Järnvägstrafiken i Kalmar län har hela tiden varit hotat på grund av ekonomiska problem. Trafiken låg också nere från 1970-talet fram till 1996. Då satsade man på regional trafik som ett slags stomnät med anslutningar vid varje station. Det var lyckat!

Varje gång man reser genom Danmark förvånas man över alla tåg som syns överallt. Nu kanske den synen kan bli vanlig även i Sverige. De danska Kustpilentågen, som består av tre vagnar, kan komma att få sällskap av sin egen lillasyster bestående av två vagnar.

Sex IC-2-tåg byggda 1996-1998 är nämligen till salu. De ser ut som Kustpilen, men är alltså något kortare. Dessutom finns lågt golv i delar av tågen. Kalmar Läns Trafik, KLT, letar ersättare till de gamla rälsbussarna och de danska tågen kan komma att köpas in redan under hösten.

Dock ska tågen byggas om. Inredningen kommer att bytas ut - idag är inredning enkel, tänkt för korta pendlarresor. Dessutom vill man försöka uppgradera tågen så att maxhastigheten kan ökas.

Nyheterna om de nya tågen

Inga kommentarer: