fredag 21 oktober 2005

Avgifter i skolan segregerar eleverna

En majoritet av svenskarna är för avgifter i skolan, enligt en Sifo-undersökning som omnämns i tidningen Nyheterna.

30 kronor till bussen för studiebesök i grannorten är ett exempel på vanligt förekommande kostnader i vår svenska "avgiftsfria skola".

Varje enskild avgift är obetydlig. Men sammantaget blir det stora pengar. Och framför allt så har inte alla föräldrar möjlighet att klara dessa extra avgifter. Och betalar man inte så pekas det enskilda barnet ut direkt. Redan nu är pressen hård på de fattigaste föräldrarna. Ingen av dem vill se sina barn riskera att bli mobbade för att de har fula lågpriskläder inköpta på ICA.

Jag minns en händelse för sex år sedan, då jag arbetade på en högstadieskola. Vi skulle ha friluftsdag. I mitt arbetslag fanns två sjundeklasser. Eleverna i min sjua kom från ett fattigare område. Den andra klassen härstammade från ett överklassområde i staden.

Eleverna kunde välja mellan ett flertal aktiviteter. Bland annat simhallen (gratis) eller buss till slalombacken i Kisa. Skolan bekostade bussen, men eleverna fick själva bekosta liftkort och eventuell hyra av pjäxor och skidor.

En elev i min klass ville åka till Kisa, men han skulle fråga om lov hemma först. Alla de andra valde gratisaktiviteter. Men alla elever i den andra sjuan, från den rikare stadsdelen, ville åka till Kisa. Ingen av dem behövde fråga hemma. Särskilt minns jag en elev som hade egen slalomutrustning, men ändå ville hyra för "det är så bökigt att bära med sig"...

Jag ska erkänna att jag grät en skvätt när jag kom hem den eftermiddagen. Och den här händelsen är fullt tillräcklig för att övertyga mig om att alla aktiviteter i skolan ska vara helt avgiftsfria!

2 kommentarer:

tomasrj sa...

Tack Ellis. Tyvärr är det bara 31 procent av svenskarna som delar din och min uppfattning kring det här.

Anonym sa...

Det är inte mycket jag håller med dig om Tomas men delar din syn här. Du borde också ta upp problemet med läxor. Eftersom de ska göras på fritiden så gynnas endast de med akademiska föräldrar som verkligen har tid med dem. Ensamstående och folk med sämre utbildning har inte samma tid/möjligheter att hjälpa till med läxor. Det skapar stora problem.