söndag 2 oktober 2005

Svenska elever läser allt sämre

Förra veckan disputerade Per Fröjd med avhandlingen "Att läsa och förstå svenska". Den visar på att läsförmågan bland svenska elever i årskurs 9 blir sämre.

De elever som Per Fröjd testade 2000 började i skolan 1991 samma år som skolan kommunaliserades och Sverige fortfarande försökte att hämta sig ifrån 1980-talets finanskris. I och med kommunaliseringen kunde kommunerna spara pengar på skolan. Under 1990-talet minskade lärartätheten liksom andelen utbildade och erfarna lärare samt kostnaden för undervisning. Det borde därför vara viktigt att så snart som möjligt se till att resurser till läs- och skrivundervisning ökas och värnas. Dessutom måste kvaliteten på lärarutbildning och lärarfortbildning höjas.

Ett samband som kan vara värt att notera är att datortätheten bland svenska och amerikanska barn ökar och är störst i världen, samt att läskunnigheten bland svenska och amerikanska barn försämras snabbt.

Tyvärr verkar det i skolans värld fortfarande finnas en övertro på skärmens läkande och lärande kraft.

Undersökningen visar att dataspel och surfande på internet är en sysselsättning som konkurrerar ut läsningen.

Undersökningar visar att elevernas tålamod att läsa långa texter blir allt sämre, vilket man kopplar till webbens kortare texter, liksom sms och e-post. Allt färre elever har läst en bok från pärm till pärm. Förståelsen för helheten blir lidande.

Jakten på snabba belöningar konkurrerar ut läs- och skrivförmågan. Därför räcker det inte att eleverna vet att skriftspråket finns någonstans i cyberrymden.

Läskunnighet är en demokratifråga. Den som inte kan läsa och förstå menyer, bruksanvisningar, tidningsartiklar, politiska texter med mera hamnar direkt i ett b-lag i samhället.

Undersökningen visar också att flickor läser bättre än pojkar.

Källa:
Att läsa och förstå svenska. Läsförmågan hos elever i årskurs 9 i Borås 2000-2002

Lästips:
Sport för tålmodiga

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att det här är ett problem som nu blivit akut. Men jag måste medge att jag anat det länge. Jag har haft medarbetare, födda på 70-talet, som iofs kan läsa, men saknar läsförståelse. T.ex. instruktioner, eller felsvar på datorn går helt förbi. Och detta har jag lagt märke till vid massor av tillfällen. Vi var flera äldre personer på min arbestplats, som hade samma upplevelse; de "yngre" var ofta väldigt svaga, när det gällde läsförståelse. Märkligt!
Det gäller alltså inte bara dagens skolelever.

Anonym sa...

Att läskunskapen minskar har jag lagt märke till länge. De ungdomar jag känner suckar uppgivet när man ger dem en längre text.
Själv är jag övertygad om att kabel-tv var början till den försämrade läskunnigheten. Det är bekvämt att få allt serverat och det tar tid att läsa. Dessutom är det så att även de ungdomar som kan läsa har svårt med läsförståelsen. De har helt enkelt svårt att tillgodogöra sig budskapet i texten. Helheten går förlorad.
Att läskunskapen minskar gynnar eliterna i samhället! Det är den verkligt stora faran!