söndag 23 oktober 2005

Mekanisk ogräsbekämpning bättre än hormoslyr



Banverket arbetar just nu med järnvägsspåret förbi Blomstermåla. Man byter ut det gamla underlaget mot en bädd av makadam. Det är ett sätt att förebygga ogräs på banvallen.

Lövhalka är ett gissel för tågen. Särskilt på höstarna när träden fäller sina löv och det är fuktigt, så blir rälsen extremt hal. Förr i tiden sandade man till och med rälsen ibland. Sedan kom hormoslyret som effektivt tog död på allt växande. Men det framkallade också cancer.

Värst är problemet med lövhalka för tunga godståg. Men även de reguljära tågen har problem, särskilt i accelerationen då det gärna slirar. Resultatet blir förseningar.

Löven kommer man inte från. Men ogräset som växer på banvallen och som på hösten vissnar och hamnar på spåret kan man slippa ifrån.

Hormoslyr användes fram till 1977 då det förbjöds. Hormoslyr innehöll det cancerframkallande ämnet dioxin. Det var ett exempel på kemisk ogräsbekämpning. Med mekanisk ogräsbekämpning avses i första hand klippning eller att förebygga möjlighet för ogräs att gro, exempelvis genom att använda makadam som inte innehåller någon näring.


Sandbäckshult i september förra året. Rakt fram kommer man till Högsby, till höger går rälsen via Tålebo till Mönsterås. Några kilometer bakom fotografen, det vill säga undertecknad, ligger Blomstermåla. Här kan man se effekten av en makadambädd. Biten närmast kameran får nu makadamunderlag.

3 kommentarer:

josephzohn sa...

En fin bild av en järnväg och Tomas Jonsson ... visst har jag sett fler bilder av dig ... på någon järnvägssida??

tomasrj sa...

Tack. Mycket riktigt, du har varit uppmärksam. Det är troligen den här sidan som du har sett:

www.jarnvag.net/Banguide/
Blomstermala-Monsteras.asp

josephzohn sa...

Troligen. Jag brukar kolla lite på järnvägssidor. I somras köptes en järnvägsstump i Målillatrakten, där man i dag kan åka dressin, men där dom nu eventuellt ska börja köra museijärnvägstrafik. Det var säkert då som jag hamnade på sidan du har fotat på.