söndag 23 oktober 2005

Möte mellan norr och söder


Amos och jag är ute och cyklar. Det vill säga hunden springer och drar delvis mig och cykeln. Amos är en stark baddare från Kiruna, uppfödd i en kull med andra draghundar hos bloggarens brorsa. Dock fick hunden förtidspension och flyttade till Småland redan efter några månader.

Observera att hunden är vänstervriden - vilket gläder hans plasthusse...


Här är något som inte förekommer i norra Sverige: Ek, eller Quercus robur. Det finns ett avsnitt i Mikael Niemis Populärmusik från Vittula om då de läser Lyckoslanten. Sparbankseken. Men ingen i Vittula hade någonsin sett en ek.

Kul detalj är det vetenskapliga namnet Quercus robur. Det sista används som namn på bankens fondbolag, med en tydlig anspelning på den gamla sparbankseken.

6 kommentarer:

tomasrj sa...

Det ÄR kul! Draghundarna blir som galna när de får selar på sig. Dessutom är de urstarka. Klickar du på min profilbild så kan du hitta fler bilder på kullsyskonen till Amos.

Elisabet. sa...

Roligt med Niemis bok .., precis så var det. Och aldrig hade man sett "Herr Kantarell", aldrig en blåsippa .., aldrig ekar.
Jag skrev ett långt svar till dig på min sida. I korthet gick det ut på: hyr filmen Station Agent, du som tycker om tåg.

Elisabet. sa...

Glömde säga att ek-bilden var ....MUMS!

Elisabet. sa...

Nu har jag den som skrivbordsbild. Ska ta foto imorgon och visa hur fint det blev.

Elisabet. sa...

Jodå, den finns, hittar du den inte kan jag annars försöka ordna den till dig.
Och just så är det, det du säger. Jag minns hur jag njöt av tt stå på centralen i Sthlm och se allt det som hände; det var som en film.
Avsked och möten och .., allt det andra. Underbart.

tomasrj sa...

Då ska jag leta reda på den. Ska bli spännanden. Återkommer med en recension.