tisdag 20 december 2005

Rasistiska migrationsverket firar avvisningar med alkohol

Idag avslöjar Dagens Nyheter det vi redan länge misstänkt, nämligen att tjänstemännen på Migrationsverket hyser en människofientlig och rasistisk grundsyn. Nu har man firat avvisningar med champagne.
På fredag ska vi fira ihop med AM2 kl 15.00 i deras kök. Jag hoppas att ni alla kan avsätta en kvart innan i vårt kök då vi tänkte infria XXX löfte om champagne efter det att en viss familj lämnat Sverige. I dag har jag fått bekräftat att verkställigheten avlöpte väl dock med fot- och handbojor samt poliser som blev påpucklade på traditionellt sätt med handväska. Så varm välkomna till vårt kök 14.45 för en skål.
Annica Ring, Migrationsverket, i ett e-brev med rubriken "Fredagsnöje" till sina arbetskamrater
Migrationsverkets generaldirektör Janna Valik menar dock att detta enbart är ett enskilt mycket olyckligt fall som absolut inte kännetecknar Migrationsverkets övriga högst kompetenta personal...

Annica Ring är inte bara ett avvikande olyckligt exempel och festarrangör vid lyckade avvisningar. Hon är också en samhällsansvarig tjänsteman som ser till barnens bästa. Hon var en av anmälarna i slutet av oktober, som menade att asylsökande misshandlar sina barn till apatiska tillstånd. Det visade sig också handla om enskilda fall, men Ring och kompani mobiliserade både migrationsminister och socialtjänstminister innan komplotten avslöjades.

Kanske det är dags att avvisa Annica Ring och hennes lakejer?

DN - Migrationsverket firade avvisning

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske en kraftig rubrik, trots att det hela är smaklöst. Tycker att just ordet rasism används för mycket allmänt. Gjorde en sökning på susning: http://susning.nu/Rasism, samt http://susning.nu/Rasistisk och jag kan inte finna ngt där som gör att de på verket skall kallas rasistiska??!! Vart har du hittat det? Skulle vilja läsa det. Att de är smaklösa osv det håller jag med om, men rasistisk, njaaa.

Sen som med allt annat, så vet vi ju inte hela historien bakom....

...men jag antar att det trots allt inte finns ngn förklaring till deras beteende. Oavsett om det har varit fuskare/myglare/tidigare fångvaktare/onda ( Sadam liknande personer ), som de fick utvisa, så försvarar det inte detta....

Anonym sa...

Ville bara förtydliga det sista. Jag menar, att vi vet ju aldrig varför de avvisas. Som tur är så har de flesta av oss ett gott hjärta och tycker att alla skall få stanna, men ibland så räcker inte skälen till. Varför jag drar upp dessa exemplen, är de typer som jag själv skulle fira om de blev utvisade.

Läste en bok, Dotter av Irak, och skulle en sådan fångvaktare komma till Sverige, och sedan bli utvisad, så skulle jag ärligt också fira. För om vi pratar om sådana personer, som har utsatt andra för en sådan grymhet, att det är otroligt. Men sedan blir de rädda att rättvisan skall komma ikapp dem och flyrsitt hemland. Ja de har jag inte mycket till övers för. Tyvärr.

tomasrj sa...

Rubriken är kraftig eftersom händelsen är så extrem och innehåller så mycket symbolik. Tjänstemännen på Migrationsverket får skicka vilka e-brev de vill som privatpersoner, men under arbetstid är de myndighetspersoner och om de ens tänker tanken att skriva så som hon skrev och skicka det till arbetskamraterna så vittnar det om en negativ människosyn som ger stort utrymme för godtycke och diskriminering (synonymt med rasism).

Tänk om jag som lärare skulle inbjuda mina kollegor till champanjefirande för att jag äntligen blivit av med en jobbig elev!? Har man den attityden på en arbetsplats så krävs det definitivt en allvarlig revision av verksamheten och de anställda.

Jag väntar mig att migrationsministern håller presskonferens och berättar vad hon gör för att garantera att detta var ett enskilt fall och att människors värde och rättigheter är tryggade.

Elisabet. sa...

Men Tomas .., jag håller i princip med dig ., men såna rubriker ..., tänk, på kvinnan på UD som verkligen VILLE hjälpa till, men som fick uppläxning från Högre Ort och till och med en reprimand.
Hur ska det ha känts för henne att sedan månadsvis få läsa om hur KATASTROFALT illa allt sköttes på UD ...?
Därför, om man skriver "rasistiska migrationsverket", då drar man ju alla, även såna som är vettiga, över samma kam, eller .. ?
Vi vet ju alla att det finns urjävliga lärare. Eller kassörskor.
Hellre ... "rasistisk tjänstekvinna på migrationsverket firar ...".
Förstår du hur jag tänker?
Och ja, du ville väl skapa debatt, men ändå. (jag är utan kamera tills på söndag ..., då kan jag förevisa paketet, apropå nåt helt annat).

tomasrj sa...

Jag förstår vad du menar. Jag hade också en mycket snällare rubrik från början, men precis innan jag lade ut den, när jag surfat runt och retat upp mig, så ändrade jag lydelsen till en generaliserande och dräpande rubrik som drar alla över en och samma kamm. Inspirerad av Otto Sjöberg och borgerliga pressen om vänsterpartiets vikande medlemsantal som inte är unikt i jämförelse med andra partier, men som ändå slogs upp och trött på den rasistiska propaganda som snabbt kablades ut om "asylsökande som misshandlar sina barn till apatiska tillstånd" och som i slutänden visade sig vara ett fåtal fall där dessutom migrationsverket försenat anmälningarna, men då var skadan redan skedd.

Jag är trött, irriterad och förbannad och gjorde det hela med berått mod!

Elisabet. sa...

Grattis på Tomas-dagen!

Elisabet. sa...

Jaså, du gjorde det med berått mod. Ajabaja. Tur att du inte har några underlydnade som kan kräva din avgång, så där som med herr Sjöberg.
Ja, ja, jag sveper ju rätt rakt av mot UD, så det jämnar väl ut sig.
Kanske.

tomasrj sa...

Jag är skattebetalare, det är väl tillräckligt. Jämför med kunderna som står och plockar bland äpplena i fruktdisken och ratar de som man inte vill betala för.

Och så heter jag ju Tomas, som du påpekar. Tack.