lördag 25 februari 2006

Smutsig, smutsigare, smutsigast

Nu frossar media för fullt i förtalsmejlen om Reinfeldt. När jag ser på Aftonbladet att skribenten "erkände och bröt ihop" så kommer jag att tänka på det här. Och jag kan inte se nån skillnad.

För mig som läsare är det uppenbart att kvällstidningarna publicerar rena rövarhistorier som saknar all kontakt med sanning och verklighet. Det är också uppenbart att kvällspressen gör det helt medvetet. Men det skulle de aldrig kunna erkänna. I stället heter det att deras säkra källor inte var tillförlitliga och så går de fria.

Så när jag idag på Aftonbladets webbplats ser att "Barton har gjort slut" att "Beckham gått in i en trettioårskris" eller att en "Svensk miljardär är världens dummaste?" så känns svart städhjälp ändå rätt simpelt.

Och förtalskampanjer
är väl ungefär lika illa som osakliga politiska påhopp. "Vi förhandlar inte med kommunister" har flera av mina partikamrater fått höra då de suttit på sammanträden. Kanske någon minns Lejonborgs svar till Lars Ohly, i en partiledardebatt för drygt ett år sedan, då Ohly höll ett långt angeläget anförande om vikten av bibehållet stöd till u-länderna. Lejonborg avfärdade hela Ohlys inlägg med "hur ska vi kunna tro på det där, Ohly är ju kommunist?". Sen blev det inget mer sagt om u-landshjälpen.

Den som googlar på "förtalskampanj" får 19.400 träffar just nu. Även om jag ogillar det så lär det bara bli fler träffar i framtiden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Göran Greiders ledare i dagens exemplar av Dala-Demokraten är också bra (http://www.dalademokraten.com/?dep=nyheter) då den tar upp samma fenomen!
Greider verkar vara det närmaste vi kommer en Noam Chomsky i Sverige....

Samuel

tomasrj sa...

Det var många sanningar i Greiders ledare.