tisdag 10 oktober 2006

Satsningen på elevassister är ingen satsning

Förra året glömdes elevassisterna bort i skolbudgeten i Mönsterås. Elevassistenter är särskilt viktiga för elever med särskilda behov. Mönsterås har fått anmärkning av Skolverket för att man inte stödjer elever som är i behov av särskilt stöd.

Eftersom elevassisterna
behövdes så uppstod ett underskott på 2,5 miljoner kronor i barn- och utbildningsnämndens budget för 2006. Och om detta handlar nu retoriken.

Centern som styr i Mönsterås
har gjort en politisk poäng av detta och säger att till nästa år så satsar man 2,5 miljoner kronor på elevassistenter. På så vis vill man också få beröm för att man handgripligt och med en stor satsning arbetar för att höja andelen elever som når målen.

Men då säger socialdemokraterna att det handlar inte alls om någon satsning. Det handlar om att finansiera den verksamhet som redan finns idag. En slags återställare.

Då blir centern lite sura för de vill ju inte bli kända för att inte vara duktiga. Därför svarar de att det är visst en satsning. "Dessa pengar har inte funnits i budgeten tidigare, utan nu tar vi krafttag och satsar 2,5 miljoner kronor på elevassistenter."

På frågan om denna satsning kommer att innebära fler elevassister än idag så svarar nämndens centerpartistiske ordförande "Det beror på vilken prioritering som rektorerna gör". Så kan man uttrycka sig om man vill dölja sanningen, för det det ärliga svaret är Nej.

Och de som kommer att förlora
på detta är återigen eleverna. För de kommer knappast att märka centerns satsning på elevassister av den enkla anledningen att det inte är nån satsning.

Andra bloggar om: , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju märkligt vad de ska plocka poäng på allt och visa sig duktiga..
Det trista är att många inte genomskådar sånt..
Utan sitter och tycker att "guuu va duktiga centerpartiet är"...

Jag kan åxå trolla fram sånt som redan finns,det som inte finns är svårare:-)

tomasrj sa...

Det sker väldigt mycket sånt här inom politiken. Tidigare exempel är tandläkeriet eller varför inte it-satsningen, alla tre exemplen från senaste månaden.

Det här är ett effektivt sätt att bättra på politikerföraktet.

Anonym sa...

Träffade barnens farmor idag och diskuterade tandvård....
"men nu med en NY regering så blir det bättre,så jag ska börja gå till tandläkaren igen",SA hon!!!

Jag tar mig för pannan...
(nu sitter jag här och undrar varför jag ens tog upp det med henne,jag blir bara arg,grrr)

tomasrj sa...

Förstagångsväljarna må vara förlåtna. De var i tioårsåldern när den förra borgerliga regeringen försvann. Men alla de andra, alla de som var mer då för femton år sen, jag fattar det inte.

Dock hörde jag igår talas om en kvinna från Västervik som i radions Karlavagnen nyligen berättade att hon bestämde sig att rösta på moderaterna efter att de stått på torget i Västervik och inte gett henne EN korv, utan TVÅ. Det förklarar väl din och min undran Mammamia!?

Anonym sa...

Påminner om romanen 1984, där en sänkning av chokladransonerna från 30 till 20 gram i månaden hyllades i tidningarna som en höjning från 15 gram till 20...

Jag kan bara hoppas att Vänsterpartiet vid nästa val får 15% och S inte mer än 30-35%, det skulle innebära betydligt bättre förhandlingsutgångsläge än som tidigare när S haft 40-45% och kunnat köra på i samma stil. Förhoppningsvis åker MP ut, Folkpartiet kan ta över deras väljare.

tomasrj sa...

1984, jag har för mig att man blev knäpp av att läsa den boken, kände mig hela tiden iakttagen.

Vänsterpartiet 15 procent kan man ju hoppas. Fast det vore synd om mp åkte ut och s bara fick 30-35 procent för det skulle ju innebära borgerlig regering.

Anonym sa...

Sådant som detta måste verksamhetrådet ta upp i er kommun! Däigenom kan de ställa ansvariga till tals!