onsdag 9 januari 2008

ÖB The movie - futility Håkan Syrén


Det här är riktigt roligt. ÖB Håkan Syrén har tappat förståndet och inbillar sig att han är Napoleon. Solguden själv.

Håkan Syrén hugger ved. Håkan Syrén flyger med regeringsplanet. Håkan Syrén dricker kaffe och läser tidningen ute i skärgården. Håkan Syrén besöker trupper i Afghanistan. Håkan Syrén sitter på sitt kontor. Totalt 18 scener med Håkan Syrén under 57 minuter till en kostnad av 3,7 miljoner kronor.

Och nu är de andra militärerna jättearga på Håkan Syrén. Filmen skickades ut till försvarets 32 500 anställda som fick den att lägga bland de andra klapparna under julgranen. Portokostnaden sticker extra mycket i ögonen på ett försvar som tvingats spara massor med pengar.

Försvarets hemsida kostar 1,3 miljoner varje år exempelvis. Kritiker har sagt att filmen hade kunntat visas på den egna tevekanalen Försvarsmakts-tv. Men informationsavdelningen försvarar utskicket med att "det skulle vara väldigt svårt att få folk att sitta 57 minuter framför en tv-skärm". Det är ett uselt argument. 57 minuter är ett normallångt tv-program. Lite bättre tålamod hoppas jag att knektarna har.

De kunde också ha lagt ut filmen på webbsidan så kunde de intresserade bland personalen tittat på filmen när som helst.

Filmen lär ha tillkommit på initiativ av ÖB Håkan Syrén. Det säger det mesta om Syréns dåliga omdöme. Vill vi att det dåliga omdömet ska leda Sveriges försvar? Den som står högst faller också längst. Snart är det dags för Tomhylsan Tolgfors att utse en ny ÖB.

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ovanligt många felaktiga fakta i denna text. Försvarsmakten har inte någon egen tv-kanal. Filmen "Redo för insats" riktar sig både till de anställda och deras familjer. Det är Försvarsmaktens medarbetare som spelar huvudrollen, inte ÖB. Hela filmen är redan tillgänglig på vår webbplats mil.se - vilket inte är samma sak som att se den i fullkvalitet på dvd. En stor del av vår personal är civila (apropå knektformuleringen) och internkommunikation som ger effekt måste anpassas till mottagarna. Kommentarer som fälls av dem som faktiskt sett filmen är generellt sett mer intressanta än de andra.
Vänligen/Staffan Dopping - Försvarsmaktens informationsdirektör

Tomas Jonsson sa...

Staffan: "Ovanligt många" verkar vara ett relativt begrepp. Nej, försvarsmakten har ingen egen tevekanal utan ett internt tevenät. Övriga faktafel som påtalas är av samma dignitet.

"Kommentarer som fälls av dem som faktiskt sett filmen är generellt sett mer intressanta än de andra." Intressant formulering med tanke på att min artikel tydligen var tillräckligt intressant för att kommenteras. Du har rätt, jag har inte sett filmen. Jag satte morgonkaffet i vrångstrupen när jag läste artikeln i SvD och det är utifrån den artikeln som jag kommenterat filmen.