måndag 21 januari 2008

Klimathotet en renässans för segelfartygen?


Imorgon tisdag så avgår en "miljötanker" från Hamburg mot Venezuela, berättar Svenska Dagbladet. Fartyget har ett "högteknologiskt segel" som minskar bränsleförbrukningen.

Under andra världskriget, när olja var en bristvara, kom de gamla segelfartygen till heders igen i skärgårdstrafiken i Sverige. Det här var innan lastbilar på landsväg blivit så stora att de kunde konkurrera.

År 1949 rundade det sista seglande handelsfartyget Kap Horn. Det var ålänningen Gustaf Eriksson som köpte upp stora stålskepp. Dessa seglade med säd från Australien runt Kap Horn och över Atlanten till Norra Europa. Besättningen utgjordes av navigationsstudenter som var tvungna att få sjötimmar på segelfartyg för att få ut sina kaptensbrev. Därför behövde de inte några höga löner. Seglatsen tog tre månader vilket motsvarade den tid som säden var tvungen att ligga innan den kunde malas.

Gustaf Erikssons affärsidé
kanske åter kan få en renässans på 2000-talet när debatten handlar om hur man minskar koldioxidutsläppen?

Andra bloggar om: , , , ,

3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Jag har lite dimmiga minnen av att det här med moderna datastyrda segelfartyg var på tapeten för länge sedan - kanske på sjuttiotalet redan? I stället för raska sailors som klättrade upp och revade seglen i full storm akter om tvärs skulle en dator ta hand om det. Men sedan försvann idén, den var väl för bra kanske?

Anonym sa...

Björn:

Du har helt rätt. Det fanns planer på "segelfartyg" med stela platta segel på vridbara master som skulle kunna styras med automatik via datorer.
Jag såg bilder på såna fartyg i storleksordningen 7000 dwt och större redan på 70-talet.
Men det kan nog inte bli aktuellt med såna båtar förrän bränslekostnaderna blir så dyra att det kan bli ekonomi med långsammare transporter än nu.

Björn Nilsson sa...

Jaha, skönt att höra att den gamla minnesbanken fortfarande fungerar någorlunda. Jag tror att du har rätt om bränslekostnaderna så länge ekonomin ser ut som den ser ut. Om kraven på hur snabbt kapitalet skall omsättas minskar kan man nog dock orka med långsammare transporter också. Vissa saker behöver transporteras ganska fort (som en del jordbruksprodukter), men exempelvis malm kan ju ligga ute länge utan att förstöras. Där kunde man gott kajka omkring med segelfartyg.