tisdag 29 december 2009

Tillbaka till 2009 – del I

Tänkte passa på att plocka ut några bilder från det gångna året som jag vill visa igen. Börjar med några djur.


Den här bilden från juli tycker jag är somrigt skön så här vid nyår. Några kvigor står och stirrar på mig samtidigt som solen går ner över sjön Alstern i trakterna av Sävsjöström, Kronobergs län.


Går man mycket i skogen så dyker tillfället upp förr eller senare. Det är inte ovanligt att man möter ett rådjur i skogen. Ofta blir vi båda stående nån sekund då vi stirrar på varandra. Den här råbocken, som jag mötte här hemmavid i augusti, hann dessutom ge ett par skall innan han vände in i skogen. Bilden är kraftigt beskuren för avståndet var stort men jag tycker ändå att jag fick med känslan av mötet.

Fram till september så var 2009 ett år då jag inte kände mig särskilt inspirerad med en kamera i handen. Min stora kamera var använd till gränsen och jag kunde inte få ut det jag ville ur den. Mobilen kom därför allt oftare till användning – men mestadels för spontanbilder och med sämre teknisk kvalité. 2009 höll jag mig mest i skogen och evenemangsbesöken var sällsynta. I september gick jag över till systemkamera och kände genast att det borde jag gjort långt tidigare. Inspirationen kom tillbaka när jag kunde få bilderna så som jag ville.

4 kommentarer:

Jinge sa...

Bocken tjusig, ser lite ut som enoljemålning. Möjligen är färgerna lite för uppskruvade, skulle du förstärka effekten genom att köra den i Photoshop och alvända "pensel" skulle det vara kul att se effekterna.

Berätta gärna hur du manipulerat bilden!

tomasrj sa...

Jinge: Bilden på råbocken är beskuren så den visas här i nästan 100 procent. Jag har bara ändrat nivåerna (heter väl kurvor i modernare versioner av ps) och skärpt upp bilden. Bocken står på en timmerbilsväg med högt gräs. Hundra meter bakom bocken står några stora aspar där det bor spillkråka som jag fotograferat tidigare.

Hasse´s Skärgårdsbilder sa...

- Du lyckades fånga solen när den "går ner"....:o)

tomasrj sa...

Hasse: Ett snyggt kliv ner från himlen till gömslet bakom horisonten ;-)