fredag 11 mars 2011

Håkan Juholt väcker gamla minnen

Som trettonåring 1982 gjorde jag en tidning hemma i Figeholm. Under en försommarvecka när jag skulle sluta sexan så var jag prao på tidningen Nyheterna i Oskarshamn. Där arbetade den då tjugoårige Håkan Juholt som fotograf och jag fick hänga med honom.

Den vänstra bilden av min hand gjorde Håkan när vi arbetade i mörkrummet.

Under den veckan blev Håkan min första mentor som gav tips och ideer. Efter varje nummer av Figeholmsposten så kom det ett maskinskrivet A4 med ris och ros från honom. Jag har letat, men tyvärr inte hittat breven. Det som förvånar mig nu är att han då redan var en väldigt aktiv SSU-ordförande. Vi pratade aldrig politik. För mig betydde kontakten med Håkan att jag fick lära mig massor om journalistik och fotografering. Han hade nog inte lika stort utbyte...

Den här bilden tog Håkan. Jag fick mycket skäll av honom för den här framsidan till Figeholmsposten. För det första hade jag stulit bilden ur lokaltidningen. För det andra så hade jag stavat fel i tidningens logotype. Och så vidare...
Läs historien om när jag som praoelev var med Håkan Juholt på BB för att fotografera bebisar... I en av kommentarerna berättar Håkan ytterligare minnen.

Efter nåt år somnade Figeholmsposten in och jag började hänga på Radio Kalmar och fick nya mentorer och så har det fortsatt. Jag har inte träffat Håkan sedan den här tiden i början av 1980-talet. Men i dagarna har de gamla minnena väcktes till liv igen.

För övrigt tror jag att Håkan Juholt har möjlighet att vända socialdemokraterna till ett framgångsparti. Han har rätt bakgrund, är en duktig debattör och har en ödmjuk pondus. Hans kanske främsta tillgång är att han under fjorton år haft ett "vanligt jobb", innan politiken blev en heltidssyssla för honom.

4 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Den här bloggposten har jag väntat på.

tomasrj sa...

Och jag som inte tänkte skriva nåt först. Men sen när jag såg att flera andra oskarshamnsbloggare skrev personliga minnen så ändrade jag mig. Han betydde ju trots altt mycket för mig under en period och har förmodligen en del i att jag fortfarande tycker det är kul att skriva och fotografera.

Lasse Strömberg sa...

Det är ok att han betyder en del för ditt plåtande och skrivande bara han inte betyder något för din politiska uppfattning.

tomasrj sa...

Jag är stadig, men jag gläds över att S har möjlighet att få en partiledare som i debatterna kommer att smula sönder Reinfeldt. Ohly klarar också det, men är bränd eftersom Björklund och co alltid kommer att förminska honom genom att påminna att han kallat sig kommunist.