söndag 16 juli 2017

Det doftar sommar


Den svenska sommaren är fantastisk med sina växlingar. Sol och värme som bryts nån dag ibland med lite blåsigare väder och regn. Allt har sin tjusning.

Att sitta under ett tak och höra regnet smattra är tryggt. De senaste dagarna har präglats av högsommarväder. Det är fint när man går fram genom skogen och vägen kantas av fibblor, stora och små blåklockor, rödklint och blåklint.

Bakom det höga gräset vid sidan om växer klibbkorsört och vägtistel. I vägens mitt kröker sig kamomillen med sina gulvita fina blommor. Under ormbunken hittar jag lite smultron som jag oblygt stoppar i mig mellan hundäxing och timotej.

En skogstry hänger ut över vägen med sina röda bär. När jag kommer fram till ett hygge kantas vägen av hallonsnår. De söta röda bären, som ändå tack vare kärnorna har nåt surt över sig, är ljumma i solen. Det smakar verkligen sommar. Fjärilarna flyger förbi och en myra följer med från hallonet och kryper omkring på handen, försöker ta hallonet ifrån mig.

Molnen tätnar medan tornsvalorna jagar vidare. Snart försvinner fåglarna från himlen och ett stilla sommarregn börja försiktigt falla. Det susar uppfriskande när grönskan duschas samtidigt som sångtrastens kollrande bryter av mot regnets ljud och doften från grönskans alla safter löses upp och sprider sig. Det doftar sommar!

2 kommentarer:

Thomas Eriksson sa...

Fint skrivet, fint fotograferat. Jag läser din blogg med stort nöje.

tomasrj sa...

Tack för respons!