söndag 23 juli 2017

Kalmar län och lite utanför i veckans krönika




Söndag kväll brukar jag leverera en liten krönika, eller betraktelse. Jag är just hemkommen från Guldfågeln arena där jag sett Kalmar FF vinna över Eskilstuna. Det var en kul match. Sist jag såg Kalmar var det ingen kul match. Men idag var de hungriga, pigga, tajta och stundtals briljanta. Men de brände fyra lägen där spelare var ensamma med målvakten.

Förra veckans krönika lästes av 91 personer och veckan dessförinnan av 125. Det är bara en femtedel mot det normala så jag gissar att ni är inne i sommarlunken och semester och inte har nån dötid på jobbet som ni spikar igen med slösurfande :p

Själv fotograferar jag mest analogt och då blir det lite leveranstid på bilderna. Den här veckan har jag exempelvis sett Hasselörodden, men bilder därifrån kommer väl framåt hösten, typ. Dock fick jag några rullar framkallade i veckan. Jag köpte en kamera på Kupan för knappt en månad sen och har tagit några färgrullar med den och färgerna i bilderna är fantastiska. Särskilt partybilder med blixt. Det är en punkkamera!

Under veckan hann jag också med ett besök hos Nevabooks i Rimforsa som kanske är Sveriges bästa fotobokhandel. Det blev två timmar fotoprat med Erkki och han plockade fram två kassar böcker med polaroidbilder. Efter att ha bläddrat lite så har jag fått en del idéer. Har börjat skriva lite och plockade fram enbentstativet till min SX-70 för att kunna ta lite mer konstnärliga bilder med långa exponeringstider.

Tre polaroidbilder bjuder jag på. Översta i det här inlägget hade det nog behövts ett vanligt trebent stativ till, för exponeringstiden var nånstans mellan fem och tio sekunder. Bilden föreställer en del av mitt gömställe i Västervik. Jag är ju typ länstäckande och dyker upp lite överallt. Sen är det grannens katt här ute på landet i söder och den gamla spetsplogen som grönskan försöker ta över. Jag tycker det är mäktigt med spetsplogar, men numer är ju vintrarna så milda och så finns det ju moderna hydraliska plogar som är smidigare.

De fem senaste somrarna har jag flängt runt på marknader, festivaler och hembygdsfester och fotat spontana porträtt och miljöbilder. Den här sommaren har jag knappt fotograferat alls. I stället har jag ägnat mycket tid till krogen och god mat och goda drycker och försökt komma igång på allvar med skrivandet. Än så länge är det mest fragment. Men nånstans kan jag ändå ana ett gro till det som är på väg. Idag skedde faktiskt ett litet genombrott. Jag kommer visa en del så småningom. Lev väl!

Inga kommentarer: