söndag 18 september 2005
Vad avgjorde att detta blev en nyhet?
Tidningen Nyheterna anser det vara av allmänintresse att OKG har bytt grafisk profil. Och precis som i ett annonsblad så kan man på nästa uppslag hitta annonsen som garanterar artikeln?
Ingen skugga ska falla över OKG, som driver kärnkraftsverken i Simpevarp, utanför Oskarshamn - att skicka ut pressinformation hör till vedertaget pr-arbete. Men när tidningen rapporterar att den nya profilen direkt ska visa vad företaget producerar så blir det lite patetiskt.
OKG är Oskarshamns kommuns näst största arbetsgivare (störst är Scanias hyttfabrik). OKG-hallen och OKG-trampen är bara några sätt som OKG profilerat sig på i trakten. Jag betvivlar att någon i Nyheternas utdelningsområde saknar vetskap om vad OKG producerar.
Okej, det kanske är skillnad på att tidningarna publicerar Pentagons krigsrapporter från Irak och att tidningar publicerar lokala företags pressmeddelanden. Men är detta verkligen en nyhet av allmänintresse?
Länkar
Idag byter OKG grafisk profil
OKG får kärnkraftsprofil
Ämnesord:
media
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Typisk farlig förbindelse.
Näringsliv - tidningar.
Det där är väl en nyhet för OKG:s intranät, möjligen.
Eller för tidningen Resumé.
Allmänintresse - knappast.
Skicka en kommentar