tisdag 9 november 2010

Grisar blev stjärnfall

Jag var ute och gick med hunden i skogarna utanför Fliseryd vid halv åtta på lördagskvällen. Det finns vildsvin där och plötsligt hörde jag grymtanden bakom några buskar och hunden blev helstirrig. Jag såg dock ingen gris, men grymtandena var väldigt nära.

Sigma 17-70/2,8-4,0. Brännvidd 17 mm, ISO 1600, exp 30 s, bländare 4

När jag kommit hem och lämnat av hunden så tog jag med kamera och stativ för att föreviga grisarna. Jag såg ett par ögon, som förmodligen hörde till rådjur, jag hörde en uggla, jag hörde några rådjur skälla, några svanar skrika, men såg inte till några vildsvin. Så jag riktade kameran uppåt och tog några stjärnbilder. På två av bilderna lyckades jag dessutom få med "stjärnfall", alltså stenar som förbränns när de faller in i atmosfären. Ni ser dem som vita streck i vänsterkanten på bilderna. I mitten syns för övrigt Karlavagnen. På undre bilden kan ni ana saltbilens blinkande som ett vågrätt, prickigt streck nere i vänstra hörnet.

Sigma 17-70/2,8-4,0. Brännvidd 17 mm, exp 30 s, bländare 2,8.

4 kommentarer:

Studio Eriksson sa...

Sista bilden är mäktig, ser nästan ut som skogen brinner...

tomasrj sa...

Jag exponerade den andra lite mer och då blev det ett grundljus i den genomskinliga skogen som jag kunde ljusa upp ytterligare i ps.

Gissar att det var någon av de regelbundna meteorskurarna som pågick. Jag såg tre "stjärnfall". Eftersom det var kyligt och blev kondensrök från munnen så vände jag mig om och tog några steg från kameran när jag fotograferade, så de "stjärnfallen" jag fått på bild upptäckte jag först i "mörkrummet".

Björn Nilsson sa...

Häftigt. Och man ser att mittstjärnan på Karlavagnens tistelstång faktiskt är en dubbelstjärna! Såna här fina stjärnhimlar har man inte mitt inne i Stockholm. även om man ser Karlavagnen hänga över Riddarfjärden klara nätter. Nästan så man blir avundsjuk.

Anonym sa...

när kommer bilderna på vildsvinet ?