söndag 19 mars 2017

En söndagsepistel med historia och möten



Dagarna rullar på och det är redan dags för en ny söndagsepistel. Åter en helg som jag tillbringat ute på landet. På flykt från verkligheten, för att slippa höra och bry mig om mediabruset. Trump är en idiot och den där Springare är en idiot och så är det nån mob som antingen är för eller mot och de är också idioter. Troll. Skönt att vara på landet och slippa.

Våren har kommit men när det hela lördagen regnade så sinkades humöret en aning. Den dagliga promenaden förlades till den pilmarkerade slingriga vägen mellan hyllor och barnvagnar som Ikea bjuder en lördagsmiddag.

En kvinna hostade på mig utan att be om ursäkt. Hennes man talade med stark röst och hade åsikter om allt som hon pekade på. Jag ödslade ingen energi på dem. Konstaterade att de kvadratiska ramar som jag intresserat mig för inte har upphängning med ett snöre på baksidan, som jag helst vill ha.

När man satt en spik i väggen och hängt upp en tavla så hänger den aldrig på samma höjd som tavlorna intill, hur noga man än varit med att mäta. Gamla hus och motivet ger känslan av att det hänger snett och med ett snöre på baksidan så går det alltid att justera klipset på baksidan till rätt nivå.

Jag tog två timmar av söndagen till att sakta lufsa runt Skyttes kullar. Jag tror att de enorma stenrösena bildats av inlandsisen. Namnet har kullarna fått sedan Gustav Adolf Skyttes sjörövarhärjningar på 1600-talet. Det sägs att han gömde skatterna här. Sjöröveriet var i alla fall lönsamt ända till den dag då han sänkte ett skepp på för grunt vatten och riggen stack upp över vattenytan och han avslöjades och dömdes till arkebusering och blev skjuten på nåt torg i Jönköping. Nån gång ska det bli av att jag ska läsa Viktor Rydbergs roman Fribrytaren på Östersjön som handlar om denna historia.

Jag tror att Skytte ägde Strömsrums slott på den tiden och hans farfar Johan Skytte som också bodde på godset i början av 1600-talet gick det bättre för. Han hade ädlare syften med sin verksamhet och startade Sveriges första folkskola år 1637 där alla barn i Ålems socken fick gå, ett par kilometer härifrån. Skytteanska skolan ligger delvis i ursprungslokalen och är fortfarande i drift. Och trots sviktande elevunderlag så vågar ingen lägga ner den just eftersom det är Sveriges äldsta skola som fortfarande är i drift, och sånt förpliktigar.

För övrigt har vi fått ett nytt kommunalråd i Mönsterås. Sveriges längste kommunalråd, centerpartisten Roland Åkesson, som varit kommunalråd i typ 35 år har lämnat över till yngre krafter. Jag glömmer inte när jag flyttade till Mönsterås kommun i juli, valåret 2002, och en av de första gångerna jag gick till Konsumbutiken i Blomstermåla och handlade. Utanför stod centern och bjöd på kaffe för att locka väljare. Roland tittade på mig och sa "dig har jag inte sett förut, är du nyinflyttad?"

Jag delade inte hans politik, men han hade förmågan att få alla att trivas. Smutsiga affärer fastnade aldrig på honom och han var konfliktlös. Han syntes ofta ute i folkvimlet och vann mångas sympati. När det blåste så hade han förmågan att hålla sig undan och låta förvaltningschefer och nämndsordföranden stå till svars. Själv ägnade han sig åt att klippa band och inviga grejer. Men att bli omvald i åtta kommunalval med hälften av väljarna på sin sida är ett gott betyg.

Två gången kände jag anledning att traska in på hans kontor i kommunhuset och båda gångerna berättade jag vad jag tyckte om skolchefen som var en jävla gris som ägnade sig åt härskartekniker som gjorde enskilda medarbetare jävligt ledsna. Kommunalrådet hummade och lyssnade och antecknade och jag hade i alla fall gjort vad jag kunde på högsta ort.

Det är sånt man kan tänka på när man traskar omkring en söndag i mars.



Inga kommentarer: