tisdag 27 juni 2017

En bild och betraktelse från Pataholm


Plockat bland gamla minnen hela dagen. Städat och rensat på mitt gamla kontor som jag inte använt på flera år. Spåren finns där som påminnelser vad jag än tar i. Till slut var jag tvungen att sätta mig i bilen och åka ner och titta på vattnet.

Så nu sitter jag här och ser Borgholms slottsruin där på andra sidan sundet. Åt söder lyfter en häger från sitt bo och tar en sväng bakom holmarna och utåt. Det kluckar runt båtarna vid de små bryggorna. Jag tar en bild med polaroiden. Luften är klar och jag kan andas. Påminnelserna har jag skakat av mig.

En bil rullar sakta ner med en gammal träbåt på en vagn bakom. Ägaren frågar om jag har nån kamera med mig, för det kan bli skådespel. Han har förberett med två pumpar och två batterier. Båten brukar ta in mycket vatten. Han har tejpat plast över tändstiften, för när båten tar in vatten och svänghjulet kommer under ytan så skvätter det vatten på tändstiften. Redan innan de sätter ner båten i vattnet så drar han igång motorn. Det gäller att snabbt komma in till bryggan, längre in i viken, innan det blir för mycket vatten i båten. Den här gången går det bra...

Hägrarna skränar ifrån sitt bo. Ljudet av motorbåtar hörs utifrån. Men så blir det tyst så när som på det stilla kluckandet när vågskvalpet stoppas mot de klinkbyggda skroven. Åter minnen. Kan nästan känna doften från det lilla gasolköket och höra pyset och sen aromen av kokkaffe som sprider sig. Dofter och ljud som hör ihop sammanbundna med barndomens 70-tal i skärgården.

Solen sjunker ner mot horisonten och solkatterna som speglas i vattenytan dansar på de yttersta trädstammarna på en holme intill. Det har redan gått en vecka av sommarens ledighet. Sex veckor kvar.

Inga kommentarer: