onsdag 9 augusti 2017

En kamera och tre rullar film för 45 kr på loppis




Förra veckan kollade jag in sydvästra Östergötland. Började med Borensberg och avslutade i Vadstena. Borensberg har den enda handvevade slussen längs Göta Kanal. Jag åt en pizza där och jag besökte en liten loppis invid kanalen.

Inne på loppisen hittade jag först en kamera. En Olympus Trip 35 med en blixt på. Komplett med bruksanvisning på svenska. 30 kr var den prismärkt. Det fanns en del andra kameror, men inget intressant. När jag skulle betala blev jag visad tre rullar film för 5 kr styck som låg utomhus i värmen på ett bord. Scotch 200 med bäst före-datum 1999. Jag slog till.

Sen fortsatte jag till Vadstena där jag läste igenom instruktionsboken och testade att plåta upp den ena rullen. Utan att veta om kameran fungerade. Utan att veta om filmen fungerade.

Nu är första rullen framkallad i alla fall. Filmen går säkert att använda med rätt motiv. Skuggorna blir alldeles kontrastlösa. Kameran verkar fungera.

Idag blev det ett besök i Söderköping och den fina bokhandeln och antikvariatet. Hittade Sune Jonssons Jordabok från 1976 och en samlingsbok med Walter Hirsch från 1982 och ytterligare några böcker. Bland annat Göte Asks bok Bilder som gör vardagen synlig från 1983 som verkade inspirerande.

Inga kommentarer: