torsdag 21 maj 2020

Hur många liv har en blogg egentligen?



Jag väcker lite liv i den här bloggen igen. Det är då fan att jag inte kan bestämma mig. Ofta har jag nån story runt bilderna och oftast så är det flera bilder som behövs tillsammans för att blir storyn.

Jag vet inte riktigt vad jag vill, men känner en trötthet på Facebook och Instagram där det är trevligt att få likes, men jag vet inte hur många som egentligen bryr sig om det jag lägger ut.

Här måste man aktivt klicka sig in. Egentligen kanske jag skulle göra böcker, eller fanzines. Har funderat på det senare. Jag vill kunna arbeta lite med formen och själv bestämma. Jag vet också att bloggen fick somna in för att jag ville kunna lägga ut saker snabbt med mobilen. Den här bloggen är inte smidig och man måste ha dator för att det ska fungera.

År 2000 började jag knacka html och gjorde en hemsida där jag varje vecka skrev en krönika och några år senare kom bloggar och det var då, 2005 som jag startade den här.

Det finns en fin norsk fototidning som heter Fotografi som kommer varje månad. Ingen reklam och hundra sidor tjock med fina reportage om fotografer och av fotografer. Svenska Fotografers Förbund har försökt några år, men senaste åren så har det bara blivit nåt enstaka nummer. Det är sånt jag vill se mer av och längtar efter. För några år sen fanns ett fotofanzine på nätet, vad hette den, Kattjävel eller nåt sånt?

Så jag väcker liv i den här bloggen igen. Jag har rymt ut till landet och försöker vila bort min hjärntrötthet, sänka tempot, släppa omvärlden.






3 kommentarer:

Tony sa...

Känner igen mig i dina tankar om sociala medier.

Elisabet. sa...

Hej Tomas! Hittade hos mig ett gammalt inlägg från evigheter tillbaka och där fanns din med. Skickar bara en liten hälsning från landet Halland! Elisabet.

Elisabet. sa...

Fanns din blogg med, alltså.