lördag 6 januari 2007

Trettondagsbilder från landet


Mossigt tak på jordkällare. Åren har satt sina spår och gett mossan möjlighet att växa på de gamla plankorna. (Alla bilderna är klickbara.)


Haspen på. Det gamla stallet har inte längre någon häst att härbärgera. Men dörren finns kvar och haspen håller den stängd.


Tittut. När dagarna är gråa och trista så är det perfekt att ha en koja och krypa in i. Då och då sträcker han ut nosen för att kolla in omgivningen.

Andra bloggar om: , , , , , ,

torsdag 4 januari 2007

Inte vägarnas fel att bilisterna kör för fort!


Rapport berättar i kväll att Folksam konstaterat att 70 procent av dödsolyckorna i trafiken beror på undermåliga vägar eller dåliga bilar. Det tror jag inte ett ögonblick på! Självklart skulle antalet dödsolyckor i princip upphöra om bilisterna höll hastighetsgränserna och om bilförarna höll sig nyktra när de kör bil.

Hastighetsgränserna respekteras inte idag. Väldigt många bilförare kör väldigt mycket för fort. En av anledningarna är att de kalkylerar med att det inte finns några poliser ute på vägarna och att risken att åka fast därför är minimal för den som tror sig vara Schumacher.

Förutom hastigheten så är många bilförare mycket dåliga på att hålla avståndet till bilen framför. Dessutom görs det väldigt många väldigt dåliga omkörningar. Framför allt på de trettonmetersvägar där vägrenen plockats bort och ersatts med bredare körfält, exempelvis E22 mellan Läckebyavfarten och Ålem. Där kan man vara säker på att möta bilar som gör omkörningar och delvis ligger på fel sida om mittlinjen - även vid heldragen mittlinje.

För att få bort dåliga omkörningar kan man bygga 2+1-vägar med vajer-räcke som skiljer körbanorna åt. Men i grunden beror inte riskerna på att vägarna är dåliga, utan det är bilförarna som leker med döden.

Den mänskliga faktorn förkroppsligad i laglöshet och dåligt omdöme orsakar de allra flesta dödsolyckor inte något annat!

Andra bloggar om: , , , , ,

Moderat politiker sågar regeringen


Det kan inte vara lätt att vara moderat kommunpolitiker i dessa dagar. Inte nog med att de kämpade genom valrörelsen för att pumpa ut budskapet om att den som inte har ett riktigt jobb är lat och ska straffas. Nu när de äntligen fick igenom sin politik så tvingas de inse att den inte fungerar.

Ett av de olyckliga vittnena är moderatpolitikern och oppositionsrådet Leif Hammarquist i Oskarshamn. Häromdagen konstaterade han i en intervju att "jag är överens med dom (regeringen) så att jag köper deras koncept, men det är svårt när det drabbar enskilda människor".

Det var därför han röstade för att kommunstyrelsen går in med nästan en miljon kronor i driftbidrag till Miljöhuset och Jobbtema i Oskarshamn, efter att den borgerliga regeringen dragit in statsbidraget. För oss vanliga människor kan det verka som om han inte för en moderat politik lokalt.
Vad tycker du som kommunpolitiker om att kommunen får gå in med pengar?
- Som kommunpolitiker tycker jag det är en kostnad som vi inte ska behöva ta, men jag är dåligt påläst.
Leif Hammarquist, m, till tidningen Nyheterna
Den här sistnämnda kommentaren var nog droppen som fick bägaren att rinna över för en ledande företagare, Bengt Ahlsén, från Oskarshamn, som i en insändare några dagar senare raljerade över oppositionsrådet som sitter i knät.

Ahlsén konstaterar att moderatpolitikern för en socialdemokratisk politik eftersom den moderata politiken "drabbar enskilda människor". Han konstaterar också att när Hammarqusit nyligen tillsammans med s-märkta kommunalrådet besökte Företagarna i Oskarshamn och pratade näringspolitik så instämde Hammarquist enbart i kommunalrådets åsikter i stället för att föra fram något eget.

Bengt Ahlséns skriver också några rader
där han ifrågasätter varför det finns ett oppositionsråd över huvud taget. Särskilt då i Oskarshamn där oppositionen för majoritetens politik.
Systemen med att även oppositionen tilldelas ett eller flera "kommunalrådsposter" är en tämligen ny företeelese. Det är ett system som vuxit fram för att se till att ledande politiker har jobbet kvar hur det än går i valet. Det är ett system som passar politiker och deras ersättningar, men är förödande för demokratin och medborgarnas förtroende.
Bengt Ahlsén i insändare i Nyheterna
Jag gör inget annat än lyfter på hatten för Bengt Ahlséns insändare som träffar huvudet mitt på spiken.

Jag tvivlar på att vi kan förvänta oss nåt svar från Leif Hammarquist. Han har ju liksom redan medgett att han inte tror på borgarnas politik - den politik som han själv propagerade för i valrörelsen.

Andra bloggar om: , , ,

onsdag 3 januari 2007

Hur roligt är en bild på en barrig gran?


Ännu en grankvist. Jo, jag vet, det har varit många grankvistar som hängt ner över vägar eller åar den senaste tiden. Här kommer ännu en med en liten frusen vattendroppe från lunchtid idag.

Men till skillnad från de barriga spektakel som är inne på sista versen i vardagsrummen runt om i Sverige så står dessa på stadiga rötter djupt inne i den småländska skogen.


Groddamm. Idag syns inga grodor till. En lätt hinna av is har lagt sig och får solens strålar att gnistra extra.


Topless i naturen. Den här barriga skönheten av arten pinus sylvestris har kastat av sig toppen, eller rättare sagt fått toppen bortslagen av blixten.

Andra bloggar om: , ,

tisdag 2 januari 2007

Håller Ölandsbron på att rasa?


Om man använder mössa så får man så här fin frisyr. Mannen på bilden är undertecknad. Idag var jag en sväng runt Svinö, strax utanför Kalmar. Över Svinö passerar Ölandsbron, den mytomspunna.

Ölandsbron var, då den invigdes 1972
, Europas längsta bro. Det finns historier om gamla bromotståndare på Öland som under hela sina liv vägrade att åka över bron. De tog hellre båten.

En som gärna sluppit ta båten var den öländska riksdagsledamot som såg till att bron byggdes. Han hade det inte lätt under sista åren innan bron invigdes. När han kom med tåget från Stockholm på fredagskvällarna och närmade sig Ölandshamnen för att ta färjan över till Öland så fick han alltid springa sista biten. Färjkarlarna, som tack vare bron skulle bli arbetslösa, retades med honom genom att ringa i klockan för avgång när de såg riksdagsmannen närma sig.

Bron har också varit ett sorgebarn för Vägverket. I somras blev man nästan förvånad över att man kunde åka över bron utan att se ett enda arbetsfordon. Annars så brukar reparationerna vara ständigt pågående.


Nyligen så pratades det om att betongdelar ramlar från Öresundsbron när tågen åker över bron. Men hur är det med Ölandsbron egentligen? I vilket skick är bron? När jag går där under bron så hittar jag rostiga armeringsjärn och betongrester. Är det rester från reparationerna, eller håller Ölandsbron på att rasa?

Andra bloggar om: , , , , , ,

Öppna bägge ögonen så ska du förstå


Igår kväll såg jag en hyllningskonsert till Mikael Wiehe på teve. När Mikael Wiehe fyllde 60 år ställde några av Sveriges mest kända artister till med stort födelsedagskalas på Malmöfestivalen.
Det har blitt svårare att skratta
och det går längre mellan varje gång.
Vår värld har blitt så liten,
att själva kroppen känns för trång.
Ibland känns det motigt och man undrar vad man håller på med. När man känner sig ensam i kampen mot en rutten imperialistisk värld. Då kan Wiehe tjäna som föredöme. I fyrtio år har grabben skrivit låtar.
Och snart är uppfostran så självständig,
att dom som gräver sin egen grav
inte tänker på nåt annat,
än att dom ska ha mer betalt.
Ibland blir man som politiker insyltad i beslut som man egentligen inte vill se. Det känns så ruttet att behöva vara tyst trots att man egentligen vill driva protester mot besparingar.

Hela livet känns som en jävla kompromiss. Då är det skönt att höra Mikael Wiehes stärkande kampsånger. Citaten är hämtade från Herkules som fanns på skivan "Vem kan man lita på?" som kom 1972. Ge inte upp, den som inte är med, han är emot!

Andra bloggar om: , , , ,

måndag 1 januari 2007

Det fria livet i Frankrike på 1960-talet

Zappade av en slump in på tvåan och fick höra franska och se en scen från en liten livsmedelsbutik där de båda kassörskorna gjorde uppror mot sin chef, tog av sig rockarna, ropade till kunderna att allt var fritt varpå de meddelade chefen att de strejkar och sen gick de ut.

Anledningen var att chefen gick hårt fram mot en kille som snattade några varor - ett snatteri kassörskan blundade för eftersom han var snygg. Killen och hans kompis erbjöd kassörskan lift i sin folkabuss. De rökte brass och kom från Amsterdam och körde bara på småvägar eftersom de protesterade mot motorvägar.

Kassörskan som betalade killens snattade varor innan hon lämnade butiken fick nu pengar av killen - han stal enbart för att förhindra kapitalets profit. Nu misslyckades ju det den här gången eftersom hon betalade hans varor.

Jag har hittills bara sett tjugo minuter. Men de tjugo minutrarna har alla symbolerna och referenser till vänsterns protester, uppror, kollektiv och civil olydnad. Jag är i himmelen redan förste januari!

Det fria livet sänds i två delar, måndag och tisdag.
SVT2 kl 19.15-21.00.

Andra bloggar om: , , , ,

Oväder på gång


Dramatisk himmel. Vid halv tolv på förmiddagen såg det ut så här på himlen här i sydöstra Sverige. Två timmar senare var det helmulet. Nu blåser det ute.

Det hörs fortfarande enstaka smällar från överbliven dynamit. Dessutom har jag hört några smällar då grenar blåst ner på bilarna här utanför.

Andra bloggar om: , , , , ,

Bilder från deltat runt Alsterån


Alsterån rinner fram strax utanför Blomstermåla. Strax intill löper en ås vilket bidrar til att det är nära mellan djup skog och rinnande vatten.


Alsterån är reglerad och just nu verkar det vara fullt flås som gäller.


Hippo. Det finns många hästar i Blomstermåla. Den bördiga marken intill ån är perfekt för sommarbetet.


Jordbrukslandskap. Jag älskar att se ett småskaligt landskap som brukas.

Andra bloggar om: , , , ,

Urbaniserade bilder från Blomstermåla


Järnvägen går parallellt med riksväg 34 genom hela samhället på åsens topp. Längs med industrierna finns flera riktigt vackra järnvägsviadukter.


Utanför Wastec sågade man häromåret ner ett träd som delvis blivit ett med stängslet. Naturen och människan i skön förening.


Det kan inte hjälpas. Jag är otroligt förtjust i järnvägar och en växel på ett gammalt stickspår går jag igång på.


Här slutar allmän väg, typ. Stickspår in till Bohmans gamla sågverk.


Här kan man vara trygg. Ingen risk att gå vilse, det finns alltid någon som hjälper dig ut.

Andra bloggar om: , , ,