söndag 26 juni 2005

Ekologiskt och rättvisemärkt

Tidigare så har jag varit skeptisk till varor märkta med ordet "ekologiskt" - främst för att jag som naturvetare förknippar det mesta omkring oss som "ekologiskt". Jag har helt enkelt misstänkt att producenterna plitat dit ordet "ekologiskt" på sina varor för att lättare kunna sälja dem.

Men efter mitt examensarbete förra hösten, där jag skrev just om begreppet "ekologi" så har jag tänkt om. I England använder man begreppet "organic" på motsvarande sätt. En grönsak som drivits upp med hjälp av konstgödsel (som är oorganskt) kan därför inte klassas som "organic".

Organisationer som KRAV, Bra miljöval och Svanen prövar noggrant hela produktionskedjan innan man delar ut licenser.

Ännu så länge finns inte så många Rättvisemärkta produkter. Men även där kan man vara fullt övertygad om att odlarna får betalt och att produktionskedjan skett på ett rättvist sätt.

Genom att välja Rättvisemärkta och Ekologiska varor framför konventionella alternativ så bidrar man aktivt till ett hållbarare och rättvisare samhälle.

Priset är högre för dessa varor och man kan bara önska att "ekologi" kommer att prioriteras före "ekonomi" för att trygga mänsklighetens framtid.

Fotnot 1
Eko = hus
Logi = förnuft eller förstånd
Nomi = lag eller förvaltning
Ekologen försöker förstå världen, medan ekonomen förvaltar världen.

Fotnot 2
Länkar där du kan läsa mer om kriterierna för dessa varor:
www.rattvisemarkt.se
www.svanen.nu
www.krav.se
www.snf.se/bmv

Inga kommentarer: