Kanske man i stället borde fråga vem Ryanair bryr sig om? Flyget släpper ut 25 gånger mer koldioxid per personkilometer än vad tåget gör. Senaste åren har klimatförändringar orsakat naturkatastrofer och oväder över hela jorden.
Koldioxid är tillsammans med vattenånga de främsta växthusgaserna. Båda gaserna bildas vid förbränning av exempelvis olja. Personbilar och flygplan är de två färdsätt som förorenar mest.
Att föra en debatt om den nya flygskatten utan att prata om flygets konsekvenser på miljön är oseriöst! Skatten innebär i praktiken 94 kronor per resa inom Europa. Det betyder att priset på en genomsnittlig flygbiljett hos Ryanair blir 24 procent dyrare.
Ryanairs låga priser på flygbiljetter beror på att företaget inte bryr sig om sin personal. Anställda som blir sjuka får exempelvis betala böter till företaget och arbetspassen är väldigt långa.
När Ryanair nu lägger ner flyglinjer med hänvisning till flygskatten så är det bara ett trick för att man ska slippa ta ansvar. Företaget skyller ifrån sig helt enkelt! Vem bryr sig om någon som inte tar ansvar?
2 kommentarer:
Jag håller med. Höjde flygpriser kan förhoppningsvis i någon mån stävja trenden att alla ungdomar måste ha vistats i sydostasien minst en gång i sitt liv för att räknas.
Utpressning mot kommunerna. Det är vad det handlar om, när företagen börjar ställa villkor för sin etablering.
Utpressning mot staten är det när ett flygbolag inte kan acceptera en miljöskatt.
Här är det principer som gäller. En hundralapp i påslag på en flygbiljett, kan inte ha någon större betydelse för resenären.
Men Ryan Air är ju Ryan Air. De har nog inte respekt för vare sig kunder, eller anställda. Egentligen.
Skicka en kommentar