onsdag 5 september 2012

Mina fem favoritporträtt från i somras

Spontana porträttbilder blir jag allt mer förtjust i. Det är kul att träffa människor och avbilda dem och försöka få en fotografisk bild som dels ser ut så som man minns personen, men som också på nåt sätt speglar känslan i mötet. När det gäller porträtt så är inte tekniken viktigast – en del av mina favoritporträtt är tagna med billiga, simpla kameror – uttrycket är det viktigaste. Här är fem porträtt från i somras. Andreas och jag är jämngamla och uppväxta i Figeholm. Vi firar bland annat midsommar med gemensamma vänner sedan många år.


Johan Johansson behöver väl ingen närmare presentation. En gång i tiden medlem i legendariska KSMB. Numer väletablerad trubadur. Tjejerna på bilden under mötte jag på Östersjöfestivalen i Karlshamn. Jag tyckte att de var söta. De deltog som dansare i karnevalståget. Jag hälsade på dem i en paus och bad att få ta en bild. Kameran är ju värsta raggningsredskapet...


Mahmoud är en gammal elev. Jag fotade honom i den gyllene timmen, då solen är på väg ner och kastar guldljus omkring sig. Jag gillar den urbana förortskänslan som den nedklottrade transformatorstationen skapar. Bilden nedanför är väl kontrasten; den ursvenska sommaren med dragspel och camping. Den sympatiske mannen på bilden har spelat dragspel sedan många decennier och åker runt på spelmansstämmor hela sommaren.

Inga kommentarer: