tisdag 31 januari 2006

Folkpartiet jagar spöken med rotting

Folkpartiet vill lösa problemet med mobbning och skolk genom att återinföra betyg i ordning och gott uppförande. Radioprogrammet P4 Extra uppmärksammade detta idag och frågade sig vad Lejonborg grundar sina uttalanden på.

Folkpartiledaren Lars Lejonborg påstod i en intervju med Ekot förra veckan att mobbningen ökar på skolor.
Ordningen i den svenska skolan blir allt sämre. Det blir mer skolk, mer stök, mer mobbing. Lärarna behöver större befogenheter.
Lejonborg i Ekot
Men är detta sant? När det gäller skolk finns ingen sammanställd statistik hos varken Skolverket eller hos Sveriges kommuner och landsting. Därför kan man inte dra några slutsatser där. Folkpartiets påstående saknar alltså grund.

Mobbningen då? Skolverket tar emot anmälningar om mobbning. Antalet anmälningar ökade under slutet av 1990-talet fram till en dyster toppnotering 2002. Men därefter säger statistiken tvärtemot folkpartiledaren att trenden bröts, att antalet anmälningar minskat och legat på en jämn nivå därefter. Hur förklarar Lejonborg det här?
- Jag reser ju väldigt mycket i skolor och lärare är förtvivlade.
- Men statistiken, frågar reportern.
- Det beror på vilken statistik man tittar på, det är lite olika statistikserier. Den serie jag tagit del av visar att mobbningen ökar.
Lars Lejonborg i P4 Extra.
Även när det gäller mobbningen saknar alltså Folkpartiet och Lars Lejonborg någon grund för påståendet. Trots det framhärdar man i att ordning och reda ska betygsättas.

Lejonborg gick troligen själv i den gamla sortens skola, där rottingen var närvarande och där eleverna skulle sitta tysta och lyssna och ta emot. Om han hade gått i skola idag så hade han lärt sig att reflektera kritiskt för att på så vis kunna skapa ett rättvisare samhälle.

Då hade han säkert lärt sig att hantera källor och att granska dessa innan man påstår något. Då hade sannolikt Lejonborg inte haft någon grund för sin önskan att införa betyg i ordning och reda.

4 kommentarer:

Elisabet sa...

Gärna betyg i ordning och uppförande. Åtminstone i ordning.
Jepp. Det tycker jag verkligen .. hälsar kassörskan Nilsson.
A i uppförande och ordning.
(men det där sista var nog lite fel i betygsättningen).

Elisabet sa...

Jag menade förstås tvärtom!
Gärna betyg i uppförande.

Elisabet sa...

Vad har hänt? Du är väl inte sjuk eller nåt ?

Anonym sa...

Det finns en viss skillnad på att betygssätta en individs uppförande och ordning, och att betygsätta deras kunskapsnivåer i förhållande till kunskapskriterierna som man får.
Man ska skilja mellan betyg och betyg, dvs. mellan relativa kunskapsbetyg då man jämförde elevernas betyg med varandra, fördelade de i en indirekt diskriminerande kurva för betyg och lät sedan systemet utveckla fram ett fåtal med bra meriter för bra betyg.
Men, betygssättning på elevens ordning och sk "uppförande", är bara ett ytterliggare sätt att skapa ett elitistiskt samhälle, där den sociala människan ska med tvång tvinga sig själv till att följa ett visst "acceptabelt" beteende, ett rent och skärt hegemonistiskt systemstrukturstänkande är vad som ligger bakom Lejonborg & idiot co.
Ja för kunskapsrelaterade betyg
Ja för ett pluralistiskt samhälle, med kritisk granskande - och direktdemokratiskt deltagande medborgare!!!