måndag 30 januari 2006

Bälte i bussar med stående passagerare

Efter den svåra bussolyckan i fredags så aktualiseras frågan om bälte i bussarna. Här i Kalmar län är bussarna på stomlinjerna mellan olika kommuner alltid av nyare årgång. Från och med årsmodell 2004 så är det lag på bälte på alla platser.

Jag minns första gången jag åkte med en av de då nya bussarna, med bälte på alla platser, våren 2004. Busschauffören uppmanade i högtalaren alla att använda bälte. Det muttrades lite och ingen visste egentligen vilka regler som gällde. Nån annan busschaufför sa att chaufförerna inte kan tvinga passagerarna.

Sen har inte chaufförerna sagt så mycket. Men i eftermiddags när jag klev på bussen, så sa chauffören i högtalaren "Får jag be de nypåstigna att använda bälte!". Det tyckte jag var bra. För om man i den tragiska olyckan i fredags ska försöka hitta något positivt, så är olyckan ett bra argument för att använda bälte i bussen.

Lagen säger att om det finns bälte så ska det användas. Chauffören ansvarar för att passagerare som inte fyllt femton använder bälte. Passagerare som fyllt femotn år ansvarar själva för att de använder bälte.

Men trots att det finns bälte på alla platser i bussen och att det ska användas, så är det tillåtet med stående passagerare. Var finns säkerhetstänkandet då?

Det kändes lite ovant att använda bälte första gången på bussen, då för två år sen. Men sedan dess använder jag det alltid om det finns. Säkerhetsbälte räddar liv - och bältet sitter inte där som prydnad. Men för att uppnå säkerhet på bussarna så måste ofoget med stående passagerare avskaffas på landsvägsbussar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Själv använder jag alltid bälte i bussen, när det finns ett att använda. Kan inte begripa varför man inte gör det! Är det jobbigt?