onsdag 25 januari 2006

Manlig stadsplanering missgynnar kvinnor

Trånga och mörka gångtunnlar är inget inbjudande för ensamma kvinnor sena kvällar. Hellre genar de över en livligt trafikerad väg. Det framgår av djupintervjuer som Birgitta Andersson vid Lunds universitet gjort med ett antal sjuksköterskor i Malmö om deras hemväg.
Många beskriver obehag i tunnlar och skumma gångvägar, och hur man väljer att skydda sig, med till exempel en nyckelknippa i handen, någon form av larm eller kanske peppar.
Orsaken är att de flesta arkitekter som varit med och planerat städerna varit män. De har helt enkelt ritat städerna så som de vill uppleva den.

Bättre belysning, hellre broar än tunnlar och öppna ytor är bästa sättet för att bygga bort dessa hotfulla miljöer. Idag riskerar kvinnor att bli påkörda då de av rädsla för att bli överfallna undviker trafiksäkra gångtunnlar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gångbroar har jag också tänkt på. De måste väl till och med vara billigare än tunnlar. Åtminstone föreställer jag mig det. Snygga kan dom bli också.

Elisabet. sa...

Jag ska skaffa mig pepparspray.
Helst skulle jag vilja ha en elpistol, men då lär jag väl ta kål på nån, så det utgår.

Elisabet. sa...

Och ja, jag vet att det är förbjudet.

Elisabet. sa...

Nytt förslag när jag nu har tänkt efter: förbjud alla män att vara ute efter klockan 22.00.
Då slipper vi våldtäkter och överfall ..,-)

Tomas: snälla .., kan du inte vidarebefordra detta till dina partikamrater i Småland?

tomasrj sa...

Tyvärr Elisabet. De absolut flesta våldtäkter och misshandlar sker i hemmet när män förgriper sig på sin partner. Så det bästa vore nog att låsa männen ute i så fall.

Dessutom vill jag minnas att ensamma berusade män är de som enligt statistiken löper störst risk att rånas och misshandlas kvällstid.