måndag 20 mars 2006

En ensam man och hans dator


I morse skrattade jag hysteriskt när jag läste tidningen. Det är sällan man ser en sådan lismande raljans över makthavarna på nyhetsplats.

Artikeln med rubriken "Vakna upp kommunalrådet - löneförhöjning på gång" och därunder en stor bild på Oskarshamns kommunalråd Peter Wretlund som ser ut att sova. Kolla själv här. Artikeln handlar om politikernas arvoden förra året.

Fast egentligen började det redan på förstasidan där det berättades att kommunalrådet Wretlund toppar politikernas löneliga med strax över en halv miljon kronor. Som god tvåa kommer oppositionsrådet Göte Pettersson med 360.000 kronor "om han inte spelat bort hela miljonförmögenheten på börsen" - jo det står så!

Jag brukar bläddra igenom tidningen en första gång när jag sitter på dass och det var då jag såg det och hickade till. Sedan vid frukostbordet när jag läste lite noggrannare fick jag se allt det andra:

Moderaterna byter oppositionsråd och den nye "kommer att kunna värma sig med 360.000 kr"... Och så längre fram om en heltidspolitiker som får 225.000 kronor och som får nöja sig med arvodet "eftersom hon inte varit på jobbet blir det ingen lön därifrån"

I slutet av artikeln skriver reportern "Sedan finns en rad småpåvar inom politiken" och så en genomgång av deras arvoden.

Reportern som skrivit denna ironiska artikel var ännu mer radikal i sin ungdom. Han syns på bilden här ovan, som jag tog inför valet 1982. Ett parti med "k" i namnet höll appellmöte på torget i Figeholm. Sedan dess har bokstaven "k" försvunnit och håret grånat något på båda farbröderna - men själens färg håller i sig, gissar jag.

Sitter man ensam vid datorn på en söndagstom redaktion och ska författa artiklar om något så trist som politikerarvoden så kan det inte bli annat med en sådan bakgrund...

Inga kommentarer: