tisdag 1 september 2009
SJ och legitimationen är en klassfråga
Statens Järnvägar, SJ, inför nu krav på att resenärer som köpt biljetter på nätet ska kunna legitimera sig för att visa att det är biljettens ägare som reser.
Orsaken är att biljettsystemet uttnyttjats av profitörer som köpt upp billiga biljetter på webben direkt när de släppts utan avsikt att resa med biljetten. I stället har biljetterna sålts vidare för dyra pengar till de verkliga resenärerna.
Problemet har uppstått därför att SJ tar olika betalt för samma biljett beroende på när den köps. Prisskillnader mellan olika biljetter och olika turer beror på att SJ inte klarar att erbjuda tillräckligt många sittplatser på "attraktiva" avgångar - alltså avgångar där det finns många resande. Det bästa vore om tågen förlängdes med fler vagnar i stället för att utestänga dem som inte har råd med dyrare biljetter.
- - - - -
DN, SvD, SvD, SvD. Andra bloggar om: politik, transporter, kultur, sj
Ämnesord:
dokumentär,
ekonomi,
politik,
transporter
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Men Tomas du kan inte mena att detta är en klassfråga? Detta gör ju SJ för att säkra sina inkomster så ingen annan ska börja tjäna pengar på deras biljetter på t.ex. blocket. Det är ju de det handlar om!
- Problemet kom när dom började släppa biljetterna 'upp till 310 dagar' innan avresan. När det 'bara' var tre månader innan så fanns inte detta problem. 3 månader är en rimlig tid att som normala människor planerar inom... ÄVen om du vet i juni att du skall någonstan på nyår så behöver det inte gå att köpa biljetter så tidigt. För kunde man gå in på sj.se och beställa en biljett 2 månader innan det vad dags att åka utan att känna stress och få en chock att en biljett enkel väl kostar mer än fram å åter med flyg!!!
/mia
På våra(VG) högfrekventerade spår, har vi så många vagnar som går.
Det finns inte perrong på stationerna, så du kommer inte av och på.
Därför har man byggt ut perrongerna.
Jag tycker att det är bra att man kan komma över billiga biljetter, även om det är till priset av lång framförhållning.
För tillfället finns det väl inte något bättre sätt än att kräva legitimation.
En social prissättning får inte bli spekulationsobjekt.
Den slutliga lösningen är ju fler spår och rymligare ändstationer, men då talar vi om 15-20 år i den bästa av världar.
Jag håller inte med dig Tomas. SJ har differentierad prissättning för att ge fler möjlighet att åka tåg. De som måste åka på attraktiva tider, får betala mer. Det är ofta tjänstresenärer. Det ger utrymme för att sänka priserna på andra tider.
Tyvärr har det då missbrukats, genom att folk har kunnat boka upp de billigaste platserna via nätet och sedan sälja dem med rejäla påslag.
Detta förhindras nu. Och det är inte bara på nätet, som man behöver uppge sitt namn. Även när man bokar t.ex. hos oss, så är vi tvungna att namnsätta biljetterna.
Jag tror det blir bra i längden.
Skicka en kommentar