lördag 19 september 2009

Tomas fotoskola - Bländare

Bländaren - skärpedjupet
Bländaren är enkelt uttryckt storleken på ljusinsläppet i ett objektiv. Ett stort hål släpper in mycket ljus och då kan du fotografera med en kort slutartid - viktigt i exempelvis sportsammanhang.

En optisk bieffekt av en stor bländare på teleobjektiv är att skärpedjupet blir smalt och du får en suddig bakgrund. Därför är bländaren i kombination med var du lägger fokus kanske det viktigaste verktyget för en fotograf för att bestämma vad betraktaren ska fästa blicken på bilden - vad som är i fokus.


När man fotograferar blommor så kan man med en stor bländare slippa en störande bakgrund. Här har jag använt standardobjektivet som följer med systemkameror. Vid max tele, 55 mm, är maximal bländare f/5,6.

Notabelt är att en stor bländare betecknas med ett litet bländartal. Det beror på att diametern på bländaren är ett bråk av brännvidden/bländartalet. I mina exempel här ovan ger det:
55/5,6=9,8 mm
Diametern på bländaren är 9,8 mm

55/18=3,1 mm
Diametern på bländaren är 3,1 mm
Här är en länk till Wikipedia där skärpedjupet visas föredömligt.


Det här är en typisk nyhetsbild som vi ser dagligen i tidningen och där fotografen använder skärpedjup och fokus. Jag tog den vid Förstamajfirandet i Oskarshamn i år. Jag ville ha med den röda färgen från fanorna i förgrunden och jag ville slippa den mörka scenens fula bakgrund, därför ställde jag mig vid sidan om scenen.

Talaren hade trådlös mikrofon, vilket gjorde att han rörde sig fram och tillbaka. Det blåste också och fanorna fladdrade och ibland blev det ett avstånd mellan huvudet och fanan och ibland så blev det bara en röd fana. Här är ett lämpligt tillfälle att använda sekvensstagning. Tyvärr fanns den möjligheten inte i praktiken med min gamla kamera, utan jag fick ha tålamodet att ta en bild i taget och hoppas allt hamnade rätt.

Bilden hade blivit bättre om jag haft några suddiga kalufser ur publiken i förgrunden, men jag hade nog med att parera fanorna och fick ge upp publiken.


Här är det förmodligen omöjligt att få skärpa i hela bilden som sträcker sig gott och väl en mil i djupled. Jag ställde mig kanske fem meter från livbojen, satte fokus på båten mitt i Kalmarsund och parerade in så jag fick den i livbojens mitt.

Det var en regnruskig, grå och disig sommardag och jag borde kanske valt att ta en sån här bild en bättre dag.

Hade fokus legat på livbojen, vilket det hade gjort med autofokus, så hade bilden varit fullständigt ointressant, eftersom då hade varken segelbåten eller Öland gått att urskilja, utan enbart en grå suddig bakgrund.

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Hade du haft en gammal hederlig storformatskamera med riktiga plåtar av plåt (och inga ambitioner att ta bilder av snabba förlopp) hade du ledigt kunna köra med bländare 256 och fått ett rent sagolikt skärpedjup och detaljskärpa! Det dröjer väl ett tag innan digitalkamerorna kommer dit antar jag, men det kommer de nog att göra.

tomasrj sa...

Jo jag vet Björn. Men då hade segelbåten hunnit till Bornholm innan slutaren stängde.
;-)