söndag 10 januari 2016

Åtta bilder från gångna veckan #1

 
Dagarna rullar på. En tredjedel av januari redan avklarad. 1/36 av år 2016 passerad. Själv är jag inne på jullovets sista dagar. Inget av allt jag kunde ha gjort har blivit gjort under lovet. Och det är bra. Tydligen har jag behövt vilan. Avkoppling, läsning och promenader. Senaste dagarna har jag farit en del på vägarna och umgåtts med bekanta dessutom.

Dock har jag tänkt under lovet. Tänkt en del på framtiden. Var jag vill jobba och var jag vill bo. Jag har också fått en del nya idéer till fotoprojekt – dels kring formen, men också nya idéer som jag inte tänkt på tidigare. Får se vad det leder till…

Den gångna veckan har landskapet här i sydöstra Sverige blivit vitt. Tidningarna ropar om snökaos så fort det trillar ner några snöflingor och måste hitta nån som halkat eller blivit fem minuter sen på grund av snön för att kunna fylla tidningen med katastrofrubriker. Trots att det bara är svensk vinter. Det brukar snöa några dagar varje vinter i södra Sverige. Vi enskilda medborgare har väl ändå nåt egenansvar!? Själv har jag broddar på skorna och åker fem minuter tidigare.

Det fanns ju hopp om en riktig snökanon. Östersjöns vatten var varmt och så kom den kalla rysskylan inblåsande mot oss. Vattenångan från havet tas upp av den kalla luften och blir en naturens livs levande snökanon som pumpar ut snö över landskapet. Det är trettio år sen sist, men jag kommer ihåg när det föll två meter snö på bara något dygn. Lite hoppades jag att det skulle återupprepas. Det hade varit kul med ett riktigt snöoväder.

E22 mellan Botorpström och Gladhammar.

Ingredienser till...


Isen har lagt sig på Alsterån här utanför.

Skönt att sitta inne med levande ljus och kaffe och lite surfande.

Eller en god bok. Katten tycker det är onödigt att gå ut.

Snöplogarna har fått jobba under veckan.

Inga kommentarer: