söndag 10 augusti 2008
Chatrine Pålsson ger populismen ansikte
Några borgerliga politiker härifrån Kalmar län skriver på DN Debatt om hur de stora nationella satsningarna på infrastruktur hamnar i ett stråk från Botniabanan, ner över Stockholm och därifrån i en linje över Göteborg och ner till Malmö.
Självklart håller jag med dem i sak. Senaste större infrastruktursatsningen i vår trakt var bygget av Ölandsbron i början av 1970-talet. Jag vill se en ordentlig upprustning av Stångådalsbanan och Tjustbanan och tvärslinjen Oskarshamn - Nässjö.
Men när jag ser att kristdemokraten Chatrine Pålsson från Mönsterås kommun är med bland undertecknarna blir jag betänksam. Chatrine Pålsson sitter i riksdagen. Hon har varit med länge. Hon har större möjlighet att påverka besluten genom kontakter där än genom artiklar i tidningen.
Varför framförde hon inte de här kraven när statsbudgeten lades? Varför reserverade hon sig inte till förmån för ett motförslag med särskilda satsningar på Kalmar län? Hennes budskap klingar falskt!
Andra bloggar om: kristdemokraterna, chatrine pålsson, riksdagen, politik, regeringen, kalmar län, småland, infrastruktur, järnväg, mönsterås, dn debatt
Ämnesord:
kalmar län,
kristdemokraterna,
mönsterås,
politik,
regeringen,
riksdagen,
småland,
transporter
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Tjustbanan kan man nog glömma. Efter vad jag har hört så hoppas (delar av ty alla tjänstemän är inte likadana) Banverket på en "naturlig nedläggning" av banan efter att Norrköpingshamnen byggts ut till riksterminal för tågtrafiken. Under tiden så bekostar man minimalt med underhåll på Tjustbanan och akuta problem men struntar i större satsningar i övrigt. I den förstudie som presenterades av Banverket för ett par år sedan och finns ute spekulerade man endast kring fantasialternativ där Tjustbanan skulle dras i nytt läge, elektrifieras och anpassas för snälltåg i 250 km/h och kosta 3-4 miljarder SEK. Budgetalternativet var "bara" nästan en miljard.
Förstudien finns här:
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Aktuella-projekt/Projekt/1870/Linkoping-Vastervik.aspx
Anonym: Banverket gillar inte Tjustbanan. Men däremot lokalt så investerar nu Landstinget i nya tåg som kommer inom några år till den banan. Men de får krypköra eftersom rälsen är i dåligt skick.
Skicka en kommentar