måndag 11 augusti 2008

Stenarna på Öland lyssnar med döva öron


Borgholms slottsruin. Ölands västra sida är turisternas sida. Det är tätt mellan glasstånden och alla sevärdheter kostar pengar.


Kapelludden. På östra sidan är det mer glesbygd. Turisterna finns även här, men miljön känns otrendigt genuin. Sankta Brittas kapell är 800 år gammalt. Korset är lika gammalt medan fyren bara är 139 år. Här är det gratis att njuta av havets vågor.


Från söder tornar molnen upp sig på himlen. Östersjön häver in sin sjö mot stenarna. Det är sommarlovets sista dag. 55 lediga dagar har passerat och imorgon börjar åter allvaret.

Här kan man vråla ut ångest och frustration men knappt ens stenarna hör på. I ärlighetens namn hade jag inga större förväntningar på den här sommaren, så jag har inte mycket att vara besviken på.

Kommande år ska jag bara arbeta 75 procent. Det innebär elva timmar mer fritid varje vecka och fyratusen mindre kronor i plånboken varje månad. Visserligen dom där roliga extra tusenlapparna som man kan ha kul för. Men jag tror fan i mig att det är värt det!

Länkar:
Förra årets Ölandsresa
Skolans uppgift är som sig bör...

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Nicke Grozdanovski sa...

En artikel helt i min smak. Hoppas du haft möjlighet att njuta av sommaren och den kommande hösten