fredag 21 oktober 2016

Bilder och tankar från Västervik, fredag kväll


Det är mycket som man kan oroa sig över – Syrien, USA, den ständigt ökande tillväxttakten som leder till arbetslöshet, utbrändhet och otrygga anställningar. Ökade klassklyftor, nonchalansen som breder ut sig, intoleransen som frodas i det dolda, man kan bli ledsen för mindre.

Men inte något av detta skänkte jag nån tanke vid kvällen promenad. Promenerar av tvenne orsaker – dels för att fysiskt aktivitet är bra för min kropp, dels för att trigga igång mitt fotograferande. Efter åtta år i skogen där det mest dramatiska som hände på kvällarna, var mjölkbilens ankomst vid åttasnåret, så trivs jag med att bo i tätbebyggt område med gatubelysning. Dessutom är det 28 år sedan jag senast bodde i en stad, har annars bara bott i små glesbygdssamhällen.

Men särskilt nu, när jag haft ett år då fotograferandet känts hopplöst oinspirerat så är det ju smidigt att bara gå en runda, med kameran i jackfickan, och knäppa av lite enkla bilder på miljöer, lite som att fotografera blommor – det är svårt att misslyckas. Jag vill tillbaka till porträtten och människorna, det dokumentära, men så länge får jag vara den ensamma flanören som betraktar omgivningen.



Inga kommentarer: