måndag 29 juni 2009

Elever önskar små klasser och kunniga lärare


Skolelever idag tar rätten till kunskap på stort allvar och vill lära sig mer! Det visar svaren från tusen elever i en ny undersökning. Den här sortens frågor har aldrig tidigare ställts till elever.

I debatten har det oftast låtit som om de flesta elever inte är så intresserade av att lära sig nåt och att de därför inte bryr som om skolan. Men det finns inget belägg för såna påståenden, eftersom det aldrig undersökts!

Som lärare är min bestämda uppfattning att elever tycker kunskap är viktigt och vill lära sig mer. Det har jag också skrivit här. Ex 1, ex 2, ex3, ex 4, ex 5.

Eleverna tycker också att det är viktigt att läraren har goda kunskaper och endast tre procent av eleverna vill ha klasser med fler än 26 elever.

Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund och Susanna Bollhem, ordförande i Sveriges Elevråds centralorganisation, presenterar undersökningen på Svenska Dagbladets debattsida Brännpunkt idag.
Myter om elever vinner ingen på. När fakta läggs på bordet visar det sig att elever i själva verket inte verkar ha några problem med kunskap i skolan utan snarare ser kunniga och skickliga lärare, tillsammans med små klasstorlekar, som en direkt förutsättning för att deras rätt till utbildning ska tas på allvar.
Brännpunkt, SvD
Intressant är också att eleverna upplever att politikerna hellre sparat pengar än förbättrat undervisningen. Det stämmer väldigt väl med min uppfattning som jag torgfört på bloggen tidigare. Ex 1, ex 2, ex 3, ex 4, ex 5, ex 6.

Häromdagen mötte jag en förälder som berättade att hennes son, som just slutat nian, nu gått på sommarskola för att fixa sitt betyg i svenska.
- Det är märkligt, sa hon, att betyget som var helt omöjligt på högstadiet klarade han nu på fyra dagar.
Jag svarade retoriskt att sommarskolan har det som högstadiet saknar: små klasser och därmed hög lärartäthet som ger en bra lärmiljö!

- - - - -
Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: