onsdag 13 juli 2016

En tripp över sundet


Kände att jag måste komma igång med lite semester och njuta lite av den svenska sommaren. Så jag tog bilen på en tur över sundet. Sommartid sjuder hela Öland och i Borgholm var kommersen i full gång. Jag beställde in en halstrad röding med sparris och färskpotatis på Pappa Blå och jag blev inte besviken. Den hemgjorda gräslöksmajonäsen var fantastiskt frisk till firren och sparrisarna krispiga.

Jag gick Storgatan upp och ned och satte mig en stund och tittade på folk medan jag smälte maten. På torget stannade jag till vid PRO-kiosken för att växla till mig ett toalettmynt. Passade på att köpa några lotter och vann en chipspåse med öländska bönchips.

Resan fortsatte norröver och det är bara på sommaren som man förstår att Köpingsvik är nåt mer än en hållplats längs 136:an. Det trippade omkring rumpor i bikinis så jag blev alldeles skelögd när jag försökte hålla koll på trafiken samtidigt.

Jag hade dock bestämt mig för att åka till Byxelkrok och ta en fika och titta på den öppna horisonten. "Nej, det här vill du inte ha, kan du vänta några minuter på kaffet?", visst svarade jag och personalen på fiket hällde ut den sista skvätten och satte på nytt och serverade med ett leende och en önskan om att "hoppas att det smakar gott!", sån vänlighet är man inte van vid. Turbåten från Blå Jungfrun anlände medan jag åt mjukglass och drack kaffe.

Och kameran hade jag med men jag tar allt färre bilder, vill spara mig till de riktigt bra bilderna dyker upp i synfältet. Elva bilder tog jag. En bra, en halvbra och resten blajblaj...

När jag hade fikat färdigt i Byxelkrok och gått längs sjöbodarna och knäppt några bilder så fick jag se tre barn hand i hand komma i bredd emot mig. Jag hade bara att sakta stegen och hitta en fin bakgrund. Retar mig dock att jag högg huvudet på skuggan, jag var tiondelen för långsam med avtryckarfingret. Men med den bilden fick jag nåt med mig hem också till bildarkivet. Och jag kan lägga ännu en solig och ljummen fin dag med livskvalité till handlingarna.




Inga kommentarer: