måndag 18 juli 2016

Fotoböcker och Göta kanal på en utsocknes dagstripp


Redan förra sommaren funderade jag på att åka en tur till Rimforsa och Neva Books, men det blev aldrig av. Men idag blev det en spontantripp med bilen upp till Östergötland och fotoboksaffären som dessutom har en utställningshall där man visar bilder.

Att släppa in mig i en butik med fotoböcker är farligt. Tolv böcker och tretusen kronor fattigare åkte jag därifrån. Men jag var enda kunden så det blev en dryg timmes långt samtal och vandring mellan bokhyllorna.

Och när jag ändå var där uppe så passade jag på att åka runt Borensberg och se den enda handdrivna slussen längs Göta kanal. På hemvägen åkte jag ett varv runt Bergs slussar, men där tyckte inte jag var lika fint. Berg kändes så kommersiellt turistrationellt. 60 spänn för en kopp kaffe och en glassbägare med två kulor, bara bekräftade mina farhågor. Turistbilderna tog jag i Borensberg.

Men nu får det regna bäst det vill, för nu har jag nåt att bläddra i. Måste också fortsätta att rama in bilder till min kommande utställning på Lofta café i höst.



Inga kommentarer: