torsdag 21 juli 2016

Sommarveckorna rusar förbi och jag står ensam kvar


Det här är en märklig sommar. Veckorna försvinner och jag gör absolut ingenting. De senaste fyra somrarna har jag byggt upp kring mitt fotograferande med en kalender där jag skrivit in fotoaktiviteter varje dag. Idag sitter jag med ett bildarkiv som funkar till både böcker och utställningar.

På nåt sätt har ivern att fotografera lagt sig. Jag har börjat tacka nej till fotojobb för att jag inte har lust och jag gör bara fotojobb som är kul eller bra betalt. Ibland kan jag inte låta bli att hora lite. Jag har ju min lärarlön och fotograferandet är en hobby.

När jag bläddrar bland mina fotoböcker så är det Sune Jonssons enkla dokument över människor och hembygder som inspirerar mig allra mest. Vidvinkel och kontakt med dem han fotograferar. Spontana och intima porträtt med värme. Stilleben av en bygd som inte längre finns.

Den här sommaren har jag ingen kalender. Det är flera år sedan jag lade av med kalender i mitt lärarjobb. Jag blir bara stressad av att ha en massa saker inbokade. Jag vill inte ha mer att göra än att jag kan hålla det i minnet.

Varannan dag denna sommar stannar jag hemma. Tar ett glas vin till maten. Sitter i skuggan under ett träd och lyssnar på fåglarna och ser gräset växa. De andra dagarna sätter jag mig i bilen och låter armarna vrida ratten åt det håll de har lust med. Oftast blir det Kalmar, som är närmast. Jag går en promenad, Äter nånstans. Tar en glass, sitter och tittar på folk. Oftast har jag inte tagit en enda bild när jag kommer hem. Idag tog jag tre bilder.

Det här är en märklig sommar. När jag stod på mitt arbetsrum i skolan och hade plockat i ordning det sista och skulle gå hem för sommarlov innan midsommar så hade jag ingen lust. Jag stod kvar en stund. Satte mig i stolen och tittade ut. Längtade till och med till höstterminen. Det har aldrig hänt tidigare. Aldrig.

Sommaren 2016 är en fin sommar. Det brukar ta ett par veckor innan man kommit ner i varv och in i sommarlunken. Det har varit många fina dagar då man njutit av värme och ledighet. Jag tror jag fortsätter så här.




Inga kommentarer: